Belangrijke vraag! Hier is weinig over te vinden op internet.

Een mens vormt zich een mening door te observeren, en daarover na te denken. Je kan ook zeggen dat een mening een zienswijze is. Het is zoals hij de werkelijkheid heeft ervaren en begrepen.
Bijvoorbeeld, ik heb Jan Piet hand in hand zien lopen, dus ik denk dat zij een homostelletje zijn.
Je doet dus geen uitspraak over wat je daar dan van vindt. Dit is het kenmerkende van een mening.

Een (waarde)oordeel, vormt een mens zich, door zijn mening uit te breiden met iets wat voor hem betekenis heeft. De waarde ervan.
Zo zou je 50 jaar geleden in Nederland kunnen zeggen: Ik zag Jan en Piet hand in hand lopen, die zijn van de verkeerde kant!
Er zijn dan waarnemingen, gedachten daarover plus de toedichting van betekenis. Hier, dat je het 'verkeerd' vind, volgens jou, zou het niet moeten.

Een mening kan onjuist zijn, door een onjuiste waarneming. Of door een onjuiste gedachte. Mensen verschillen dan in een mening, en daarover kan gepraat worden. Dat heet 'wetenschap'.

Oordelen of waardeoordelen behoren niet tot de wetenschap, maar tot de ethiek en het recht.

Maar hoe mensen zich een waardeoordeel vormen, kan natuurlijk wel op een wetenschappelijke wijze bestudeerd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een waardeoordeel is bijna altijd ook een mening, maar een mening hoeft geen waarderoordeel te zijn. Een waardeoordeel gaat veel verder dan een mening, omdat je een mening kunt hebben zonder te (ver-)oordelen.

Stel dat je zegt dat de Raad van Commissarissen van Ajax een goed besluit heeft genomen, om Louis van Gaal te benoemen, dan is dat een mening.
Maar als je bovengenoemde mening hebt, en je vindt ook nog dat Johan Cruijff er bewust een puinhoop van maakt, omdat hij een drammer, of misschien wel een racist is, dan is dat een waardeoordeel. In dat geval heb je niet alleen een mening over Cruijff, maar ook een waardeoordeel.

Meningen kun je hebben zonder iemand aan te vallen of te kwetsen ("vegetarisch eten is onzin") en bij waardeoordelen kom je sneller in de buurt van oordelen over mensen ("vegetariers zijn domme mensen")

Voor alle zekerheid: alle meningen en waardeoordelen hierboven zijn slechts voorbeelden, en niet mijn mening of oordeel ;-)