Een interessante vraag, waarom vindt de mens muziek leuk en niet zon beetje ook, sommige mensen menen er zelfs niet zonder te kunnen en Plato noemde muziek de voeding van de ziel, ik denk dat muziek de hoogste vorm van kunst is en dat niets de mens zo erg in beroering en extase kan brengen als muziek. Bovendien heeft het een ontzettend universeel karakter het is iets van alle tijden en alle volkeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

de mens raakt erdoor geïnspireerd, nu en dan
boort het creatieve vermogens aan.
muziek geeft troost, vrolijkheid en nog veel meer.

Toegevoegd na 2 minuten:
muziek kan bevrijden, blijmoedig maken, kan tot opgewektheid leiden en confronteren met neerslachtigheid en of depressie.
muziek ontroerd, maakt stil., ook onrustig, afhankelijk van de muzieksoort.

hoe dat dan komt, is omdat wij er gevoelig voor zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Muziek heeft veel invloed.
Ze kan ons kalmeren, stimuleren en opvrolijken.
We kunnen er onze vreugde mee uitdrukken of ons verdriet.
Muziek, eigen aan alle culturen en alle tijden, is zowel een taal van de geest als van het hart.

Muziek is echt een geschenk van God.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat een veelheid van geluiden deel uitmaakt van onze wereld, wij zijn aan die geluiden gewend en ervaren de geluiden als veilig, als normaal. Sommige geluiden zijn meer gerelateerd aan emoties dan andere, b.v. het ruisen van de bladeren, kabbelen van een beek, de donder enz.
In eerste aanleg is muziek maken het imiteren van de geluiden in de natuur. Op den duur is de mens er steeds beter in geworden, zowel als het maken van de muziek, als van het leren waarderen van steeds gecompliceerdere muziek.

Dus imitatie en ontwikkeling daarin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe dat komt, hoe dat werkt? Waarschijnlijk doet muziek iets in je hersenen. Ergens daarboven wordt ook een splitsing gemaakt: niet zo plezierige muziek wordt naar een andere afdeling gestuurd dan mooie, prettige muziek, zoiets. Daarom vindt iemand de ene muziek leuker dan de andere. Welke muziek je mooi vindt heeft ook te maken met emotie, stemming en persoonlijkheid. En soms spelen herinneringen een rol, die aan die muziek kleven.
Geen makkelijke vraag dus ;-)