Zonder twijfel de mergelgrotten, met een goede rondleiding van een leuke gids ; die enorme doolhof met overal houtskooltekeningen.
Ik ben er als kind van rond die leeftijd geweest, en heb er nog steeds herinneringen aan. Dat zegt toch genoeg, want verder kan ik me maar weinig herinneren van wat ik rond die tijd in mijn leven gedaan heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad prachtig! Ook wat mij betreft de leukste!
De steenkolenmijn is ook leuk om te bezoeken, als je daar nog zin en tijd in hebt. Geen grot, wel leuk voor een kind van negen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OK, thnx. Die houtskooltekeningen hoe oud zijn die? Zijn er ook afbeeldingen/beeldhouwkunst te vinden die duizenden jaren oud zijn in die grot?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mijn weten zijn die voornamelijk van de afgelopen eeuw ; de periode dat de mijnwerkers daar de mergen uitgroeven, waardoor de grotten zijn ontstaan. Incidenteel vinden ze ook fossielen. Maar geen sporen van holbewoners ofzo ; oorspronkelijk was het gewoon een massieve berg.
Zeker nu is de gemeentegrot van Valkenburg vooral voor een kind, maar óók voor volwassenen, iets wat je ooit gezien moet hebben.
Een ondergrondse kerstmarkt is daar, zo gezellig, zo sfeervol ik ga er altijd weer met plezier graag heen.
Het is trouwens toch een interessante mergelgrot, maar zeker in deze tijd ook nog eens leuk voor een kind.

http://www.valkenburgpromotion.nl/kerstmarkt.php