Wil is het belangrijkste. Verder doorzettingsvermogen: schrijven kost tijd en vraagt veel geduld.
Schrijven kun je leren, maar er is niet een specifieke leerschool. Sommigen kunnen putten uit een rijke levenservaring of fantasie, anderen handelen vanuit gevoel/ natuurlijke aanleg om iets met de juiste woorden vast te leggen, maar voor de meeste goede schrijvers geldt dat ze vooral veel lezen en gelezen hebben.
Een goede groep creatievelingen/ collega-schrijvers is ook belangrijk: enthousiasme doet aansporen, je kunt elkaar helpen bij worstelingen tijdens het hele creatieve proces, tips geven en opbouwende kritiek.
Wees doelgericht ('Wat wil ik precies schrijven?'), oefen regelmatig, maar verwacht niet meteen een meesterwerk te schrijven. Overvraag jezelf niet en werk met kleine stapjes. Wees ook niet bang te herschrijven, of in het ergste geval al je schepen te verbranden en opnieuw te beginnen als iets helemaal vastloopt.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Toegevoegd na 12 minuten:
Een inspirerende locatie kan trouwens ook wonderen doen als je moeite hebt op gang te komen.

Verder nog drie tips/ oefeningen:

- leg een database aan waarin je belangrijke gegevens verzamelt over bijv. je karakters, de tijd waarin het boek zich afspeelt, gebouwen, etc.
- Maak een samenvatting van je verhaal, hoofdstuk en ga dit vervolgens uitwerken (te vergelijken met een schilder die eerst een schets maakt en dan pas alles nauwkeurig in gaat vullen). Schrijven lijkt in mijn ogen erg op schilderen: schilders brengen vaak laag op laag aan; schrijven werkt net zo: schrijven, herschrijven/ verbeteren, toevoegen, schrappen, etc. Een goed verhaal heeft vaak ook meerdere 'lagen'.
- Geloof in jezelf, ongeacht wat anderen vinden. (Degenen met de meeste kritiek zijn overigens vaak zelf geen schrijver, gek genoeg ;) ).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Schrijven komt net als muziek voort uit je gevoel. En als je talent hebt komt het er beter uit. Net als muziek kan een schrijver je in je hart raken met de juiste tonen en melodieën. Met de juiste bewoording kan je dus het zelfde bereiken.
Dus ik denk dat talent van groot belang is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat talent hebben wel belangrijk is, maar toch zijn er nog een heleboel dingen die je gewoon kunt leren, de zgn. kneepjes van het vak. Kijk eens bij de LOI, daar hebben ze een (of meerdere) cursus(en). Je kunt daar ook een proefles downloaden! Suc6!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is altijd een kwestie van leren. Talent is niets anders dan hard werken. Er zijn mensen met talent voor bijv. schrijven, of tekenen, of muziek etc. Maar als je er niets mee doet, tja, dan zit je daar met je 'talent' he.
Je kunt dus de techniek leren van een verhaal schrijven, een tekening maken, een viool bespelen. En daarna komt het echte werk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen met talent zullen het makkelijker hebben. Er zijn mensen die zonder problemen 5 blz vol kunnen leuteren, terwijl anderen niet zo creatief zijn en zo veel fantasie hebben. maar deze mensen komen er ook, al moeten ze er een pak harder voor werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Talent is in eerste instantie niet het belangrijkste. Bovendien kun je talent ontwikkelen.

Belangrijkste als je begint met schrijven is inspiratie en gevoel in je teksten brengen. Net zoals een zanger/zangeres gevoel in de stem kan brengen tijdens het zingen.