Weet iemand de titel bij de omschrijving van dit 'satanistische' griezelverhaal?

Ik kan me herinneren in mijn jeugd, meer specifiek ergens tussen 1999 en 2004 een griezelboek of misschien een verhaal in een bundel te hebben gelezen dat ging over een jongetje die twee rare types in de klas had. De ene was streng gelovig en moest altijd naar de kerk, de ander zat bij een soort 'satanistische' sekte die vervolgens buiten diezelfde kerk gingen staan en heel laag ging zingen zodat God het gezang uit de kerk niet zou kunnen horen. Die twee jongetjes krijgen ruzie en de gelovige slaat de satanist, waarna de hoofdpersoon (die van niets weet) er tussen komt en het voor het satanistische jongetje opneemt, waarna ze vriendjes worden waardoor de hoofdpersoon ook bij de satanisten club wordt. Het verhaal eindigt met de hoofdpersoon die het christelijke jongetje een witte veer laat zien, waarna die hem uitscheldt voor duivel. Dan gaat de hoofdpersoon naar de leider van de satanisten en die vraagt wat hij vandaag heeft geleerd, waarop hij antwoord: "Dat ze je duivel noemen als je ze God laat zien." (Of iets dergelijks, in elk geval met die strekking)

Het is best een raar verhaal voor een kinderboek en ik moest hier laatst ineens aan denken, maar de vraag is dus, wat is die titel en vooral, wie heeft het geschreven? Ik heb al allerlei zoektermen geprobeerd met google, maar dat laat me nu echt even in de steek. Wie o wie weet waar ik het over heb?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wow, wat een heftig verhaal voor een kinderboek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je de boeken van Paul van Loon al gecheckt? Hij schreef griezelverhalen, misschien staat hij ertussen.

Antwoorden (1)

Een deel van het boek lijkt op de beschrijving van dit boek:

Het boek van alle dingen / Guus Kuijer ; met tek. van Peter-Paul Rauwerda
Amsterdam [etc.] : Querido, 2004
102 p : tek ; 22 cm
Boekhoekinfo: De vader van de 9-jarige Thomas is erg gelovig en straft in naam van God zijn zoon en vrouw hardhandig. Thomas heeft zijn eigen manier van geloven en houdt hele gesprekken met Jezus. Ook zijn er gelukkig mensen die Thomas en zijn moeder willen helpen. Vanaf ca. 10 jaar.

Het is 1951: bij de negenjarige Thomas thuis is men heel streng in de leer. Zijn vader houdt het gezin met harde hand bij Gods Woord. Zo wordt Thomas afgeranseld als hij geheel te goeder trouw tijdens de kerkdienst 'Goede stierenheer verlos onze ellendige zondagen' zingt in plaats van 'Goedertieren Heer verlos ons ellendige zondaren'. Maar wat Thomas veel erger vindt, is dat zijn vader ook zijn moeder slaat, in naam van Gods Woord., enz.

Er wordt in de recensie verder niet over een satanisch jongetje gesproken.