Hoe breng je een boek op de markt?

Ik ben aan het schrijven maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen om het op de markt te krijgen. Gewoon naar uitgevers sturen of gaan ze er dan mee aan de haal.
Als ze het goed vinden en je let niet goed op ben je je boek kwijt aan een of andere haai

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het de bedoeling om er geld mee te verdienen?

Antwoorden (7)

je kan als beste eerst even langsgaan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou het kunnen uitgeven in eigen beheer maar dat kost heel erg veel geld (zo is Sonja overigens wel rijk geworden). Het goedkoopste is het inderdaad naar uitgevers te sturen en hopen dat ze het goed genoeg vinden om uit te geven. En tja, of ze er mee aan de haal gaan, ik zou beginnen met het opzoeken van gerenommeerde uitgevers en die aanschrijven, die zullen niet veel trek hebben in juridisch getrek over een boek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon zelf uitgeven via het internet. Google er maar eens op, het kan al vanaf een exeplaar en is goedkoop. Er zijn vele oplossingen daar te vinden.

Toegevoegd na 42 seconden:
Daarnaast heb ik deze vraag ook al beantwoord een week terug, en dan veel uitgebreider.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn tip aan jou is ga niet langs een uitgever.
Als het een goed verhaal is dan verdienen ze veel te veel aan je.
En zij hoeven niets te doen.
Je moet eens site's opzoeken op internet waar je zelf je eigen boek kan uitgeven.

Of je moet langs gaan bij verschillende drukkers in je regio's, die het voor jou willen drukken.
Je moet tot aan de kaft toe waarschijnlijk alles zelf doen en ontwerpen maar scheelt je een hoop geld.
Mijn tip dus: Geef je eigen verhaal uit in eigen beheer
(zo is Sonja Bakker ook bekend geworden, omdat geen uitgever haar boeken wilde uitgeven. Tot dat het een succes werd natuurlijk!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meest gebruikte manier is om een isbn nummer aan te vragen. Dan het boek te publiceren via een site als lulu.com. Vervolgens ga je zelf of stuurt je vrienden langs diverse boekenwinkels om hem te bestellen. En laat ze die dan niet ophalen. Dit is niet raar, dit doen alle beginnende schrijvers. Het belangrijkste is dat je boek namelijk in de winkels ligt. Als je dan kunt aantonen dat je er vraag naar is ga je langs bij uitgevers.

Dit werkt echt en ik spreek uit ervaring!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op onderstaande website staat:

Vraag: Ik ben klaar met het schrijven van een boek. Hoe kan ik het uitgeven?

Antwoord:

Er zijn twee scenario’s mogelijk.

1. Je boek is uitmuntend, en kan zó naar een uitgever gestuurd worden.

2. Je boek is weliswaar af, maar je twijfelt of het goed genoeg is.

Om met dit laatste te beginnen: twijfel je nog over de kwaliteit, laat dan een professionele lezer zoals een manuscriptbeoordelaar ernaar kijken met de expliciete vraag: is dit manuscript geschikt om uit te geven?

Als je boek volgens jou wél goed genoeg is - het 2e scenario - kun je op zoek gaan naar een geschikte uitgever. Stuur je manuscript niet lukraak naar hen op, maar zoek in boekwinkel, boekensite of bibliotheek naar boeken die een beetje op het jouwe lijken. Noteer welke uitgevers deze boeken hebben uitgegeven en zoek hun adres (zie link onderaan).

Nog een kanttekening: Als je boek klaar is om verzonden te worden, ben je volgens sommige uitgevers al een stap te ver. Zij willen liever met je praten als je nog in het ideeënstadium bent, en een paar hoofdstukken hebt geschreven. Op die manier kunnen ze je schrijfwerk in een bepaalde richting duwen. Voor andere uitgevers is dit wél de juiste methode, die willen het liefste een mooi pak papier dat af en klaar is, zodat ze je werk in een keer kunnen beoordelen. Overleg met hen wat ze het liefste willen, en hoe ze het aangeleverd willen hebben.

(td)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een perskaart aanvragen