Is het niet eens tijd voor een nieuwe Europese vlag?

De Europese Unie heeft 27 landen en wat heeft haar vlag? 12 sterren. Wikipedia zegt het volgende :

'Oorspronkelijk dacht men dat het aantal sterren het aantal lidstaten voorstelde omdat de EU nog lange tijd twaalf lidstaten gehad heeft. Het heeft er echter niets mee te maken: er zijn twaalf sterren omdat dit cijfer traditioneel een symbool is van perfectie, volledigheid en eenheid.'

Maar volgens mij is die onzin over het getaal '12' er pas later bij bedacht om de volgende dat eveneens van Wikipedia komt.

Voorstellen die het niet haalden:

15 sterren: Dit aantal kwam overeen met het toenmalige aantal lidstaten van de Raad van Europa. De Duitsers waren tegen dit voorstel omdat dit de erkenning van Saarland als onafhankelijke staat inhield. (Saarland had na WOII een onafhankelijk statuut en werd pas later bij Duitsland gevoegd.)
14 sterren: De Fransen waren dan weer tegen dit voorstel omdat dit juist de niet-erkenning van Saarland als onafhankelijke staat inhield. (Saarland leunde toen economisch dichter aan bij Frankrijk.)
13 sterren: Dit aantal brengt volgens bijgelovige mensen ongeluk. De oorspronkelijke versie van de vlag van de Verenigde Staten toont overigens wel 13 sterren, eveneens in een blauw vlak.

Daarom is mijn vraag: Is het niet eens tijd voor een nieuwe Europese vlag met 27 sterren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ja, wel een nieuwe vlag. Nee, geen 27 sterren, want dan kun je straks wéér een nieuwe gaan uitbrengen. Ik opteer voor deze:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, niemand heeft een Europese vlag nodig.
14 jaar geleden
Ja, zoals de VS maar dan met 6 strepen (ik kan het woord b*lken niet meer uit mijn pen krijgen) en 29 sterren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee want dan krijg je weer precies dezelfde problemen: landen die elkaar geen sterretje gunnen. Aanvullend probleem: je moet dan steeds nieuwe vlaggen maken. Zonde van al dat materiaal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze knijpen altijd een oogje toe, dus van alles de helft zal wel goed genoeg zijn.