waarom word vesta (godin van huiselijkheid vereerd met een haardvuur?

als zij de godin van huiselijkheid is waarom word zij dan vereerd met het aanhouden van een haardvuur

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eigen haard is goud waard.

Het beste antwoord

Even iets uitgebreider:
In de Romeinse mythologie worden Saturnus en Ops genoemd als haar ouders (bij de Grieken waren Hestia's ouders Kronos en Rhea). Vesta werd geëerd als Romes Eerste Moeder. Zij werd aanvankelijk afgebeeld als een vlam of met een vlam, en haar naam wordt gebruikt als synoniem van 'vuur'. In feite is Vesta het haardvuur zelf, en vandaar was zij ook godin van het huiselijke welzijn. Samen met de Penates, de goddelijke 'beschermers van de voorraadkamers', moest zij waken over de Romeinse families afzonderlijk én over de Staat als overkoepelende familie
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt

Andere antwoorden (3)

Wat is er huiselijker dan het in gezelschap genieten van een goed glas wijn bij de oen haard?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vesta was de Romeinse godin van het haardvuur. Vandaar.
11 jaar geleden
Vesta is de romeinse godin van het vuur.
Vroegen stookte men vuur in de woningen gewoon op de vloer voor de verwarming. Later deed men dit in een apart lokaal en werd de warme lucht door de vertreken geleidt om zo geen rook binnen te krijgen. Nog later ontstond de open aard met een primitieve schouw.
Zij werd aanbeden om te beletten dat het huis in de fik zou gaan.