Waneer is iets kunst en wanneer juist niet?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat ligt aan de prijs. Als je het niet kunt betalen is het kunst.

Kunst is een uiting van menselijke creativiteit die primair bestaansrecht heeft door de waardering van anderen.

http://www.goeievraag.nl/vraag/kunst.4555 Toegevoegd na 6 minuten: Kunst is ondoenlijk en transformeert onze perceptie van de wereld altijd.

Kunst is iets wat gemaakt wordt met vooraanstaande bedoelingen om de mens te prikkelen.

wanneer jij dat vind, zo simpel is het. als bach kunst is voor sommige mensen dan is metalmuziek dat voor andere mensen. als de victory boogie woogie voor jou kunst is dan mag een wit blad met een zwarte punt dat voor mij zijn. waar het allemaal opneer komt: "beauty is in the eye of the beholder"

Ik vind iets wat ik niet kan maken of bedenken, kunst... Doodeenvoudig omdat ik het niet kan... Maar dat is voor XiniX zo...

Bronnen:
XiniX

Als aan een werk veel verschillende interpretaties worden besteed zit het dicht in de buurt, als rijke mensen het in hun kluis gaan stoppen ben je er zeker van. Als het door een gemeente in een park of op een plein wordt gezet is het vrijwel zeker geen kunst.

Haha, die vraag heb ik ook ooit gesteld aan mijn docent beeldende vorming. Zijn antwoord was kort maar krachtig: Wanneer de kunstenaar zegt dat het kunst is, dan is het kunst.

Wat kunst precies is en wat er wel en niet onder valt, daar denkt iedereen anders over. Hoewel kunst veel meer omvat, wordt er meestal de beeldende kunst mee bedoeld: de schilderkunst en beeldhouwkunst. Maar onder kunst valt bijvoorbeeld ook muziek, theater, literatuur, film etc. Bij kunst hoef je niet altijd te kunnen zien wat het voorstelt. We noemen het dan: abstracte kunst. Kun je (duidelijk) zien wat het kunststuk voorstelt, dan heet het figuratieve kunst. Wanneer een kunstvoorwerp een (gebruiks)functie heeft, noemen we dat design of functionele kunst. Is kunst alleen ter versiering gebruikt, dan spreken we van decoratieve kunst.

Bronnen:
kunstbus.nl

Jouw naam is 100% kunst, de mijne niet!

Kunst vertrekt vanuit de kunstenaar en is in de eerste plaats de subjectieve expressie van een mens. Kunst, in expressionistische zin, drukt de verbeelding of gevoelens van de kunstenaar uit in een scheppende activiteit of in impressionistische zin; is een schepping die bij de waarnemer een gevoel of verbeelding oproept, met als doel het voortbrengen van een origineel, zintuiglijk waarneembare (of anderszins voorstelbaar) uiting of product met een bepaalde gevoelswaarde of voorstelling. Meestal doet kunst een beroep op het menselijk gevoel voor esthetiek, maar kan daar soms ook op schokkende wijze afstand van doen. Aan de waarnemer biedt kunst de mogelijkheid om te worden meegenomen uit de dagelijkse realiteit, naar een door die kunstenaar gecreëerde wereld, of anders de mogelijkheid om die dagelijkse realiteit vanuit een ander perspectief te ervaren.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kunst

Kunst is als iemand iets maakt waarbij die heel betrokken bezig is geweest om zijn/haar gevoelens over te brengen aan anderen. Dat kan zijn beeldend kunst, muziek, dans, noem maar op. Als het met de bedoeling tot stand is gekomen om er geld uit te slaan, is het voor mij geen kunst.

Als je 't niet begrijpt is 't moderne kunst. Als je 't wel begrijpt: dan hangt 't af van de makers en de potentiële bewonderaars af in hoeverre ze 't wel of geen kunst vinden. Daar is geen objectieve maatstaf voor. Die zal er ook nooit komen. De een zal de nachtwacht kunst vinden, de ander niet. De een zal een tekeningetje van een kind van 6 kunst vinden, de ander niet. Altijd subjectief.

Kunst is persoonlijk, een visie van iemand op een kwestie. Het is een persoonlijke vertaling van idee in materie. Daarbij moet het wel 'communiceren', iets zeggen of een reactie uitlokken. Creatief zijn zonder communicatie naar anderen is eerder therapie.. Kunst is iets wat niet iedereen zo maar kan maken; het is dus een talent. Ik heb in een galerie gewerkt en er is vaak direct een klik tussen een persoon en een kunstwerk of niet. Dus dat is ook persoonlijk.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100