Volgens de geschriften heeft de Colossus echt bestaan.

Van alle zeven wereldwonderen uit de klassieke oudheid weten we misschien wel het minste over de Colossus van Rhodos. Er zijn geen verslagen van ooggetuigen die ons kunnen vertellen hoe hij eruitzag toen hij nog overeind stond, en in tegenstelling tot veel andere klassieke beelden is hiervan geen kopie gemaakt.
Dankzij de klassieke schrijver Philo van Byzantium weten we gelukkig wel hoe de Colossus werd gemaakt. Het was met recht een knap staaltje brons gieten - het beeld was meer dan 33 m hoog, met vingers die groter waren dan menig standbeeld - en daarom werd het beeld tot de zeven wereldwonderen gerekend.
Helaas heeft de Collosus maar kort overeind gestaan. Hij werd in 282 v. Christus voltooid, maar viel 226 v. Christus als gevolg van een aardbeving om. De overblijfselen bleven de nodige bezoekers aantrekken, totdat een Syrische koopman deze in de zevende eeuw na Chr. liet weghalen.

De Nederlandse taal heeft aan dit kunstwerk woorden als 'kolos' en 'kolossaal' overgehouden.
SimonV