Glazen peerachtige voorwerp met tuit. Wat is dit?

Het is peervormig, volledig gesloten, met uitzondering van de laag hangende tuit. Het is opgehangen aan een ijzeren houder met een opvang bakje eronder aan.

Wat is deze voorwerp, voor wat word dit gebruikt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Dit is een zogenaamd Donderglas. Een eenvoudige barometer of luchtdrukmeter. Je vult hem met (gekleurd) water tot het niveau in de bol en het tuitje gelijk is en hangt hem op. Op het moment dat de luchtdruk daalt (slecht weer op komst) stijgt het niveau in het tuitje. Stijgt de luchtdruk (mooi weer op komst) dan wordt de vloeistof in het tuitje omlaag geduwd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt helemaal. Dit zou mijn antwoord ook zijn. http://www.bliksem.nl/themabladen/thema_donderglas.pdf