Hoe heet een bouwwerk in een andere cultuur zoals bijvoorbeeld de pagode bij Breukelen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een cultuurshock....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rubro: Leuk gevonden. Jammer dat je voor reacties geen punten kunt geven :)

Het beste antwoord

Volgens mij zoek je een naam voor het algemeen voorkomen van een gebouw uit een andere cultuur in een landschap? Ik weet niet of daar een term voor is maar ik ga ernaar op zoek. Zelf zou ik er het label cross-culturele architectuur aan hangen. Klinkt goed he?

Toegevoegd na 5 minuten:
Onderweg kom ik hier en daar "interculturele architectuur" tegen. Wellicht dat dat is waar je naar op zoek bent?

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik denk trouwens dat "transculturele architectuur" nog meer de lading dekt, aangezien het hier niet gaat over een mix van culturen, maar over het plaatsen van objecten uit de ene cultuur in de andere.

Toegevoegd na 18 minuten:
Verder kom ik niet. Wel wordt er op fora naar bijvoorbeeld synagogen en moskeeën gerefereerd met de woorden "allochtoon" en "cultuurvreemd", als in "allochtone of cultuurvreemde gebouwen". Deze woorden hebben echter een negatieve connotatie en ik zou ze daarom zelf nooit gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

engels: building
spaans: edificio
duits: gebäude

Of begrijp ik je vraag nu verkeerd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een tempel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De pagode is een gebouw dat in veel boeddhistische tempels in Azië te zien is. Het heeft de vorm van een toren die uit verschillende, steeds kleiner wordende verdiepingen bestaat. Elke verdieping heeft een eigen dak.

Kenmerken
De gebouwen hebben veelal zeven of dertien verdiepingen. Pagodes zijn kenmerkend voor de architectuur in onder andere China, Thailand en Japan. Ze zijn ontwikkeld uit de Indiase stoepa. De pagode staat vrij van andere gebouwen, zodat de gelovige boeddhist er, als een ritueel, omheen kan lopen om de relieken binnen te eren. Meestal zijn pagodes toegankelijk, in tegenstelling tot de Indiase stoepa. Bij een bezoek is het gebruikelijk een donatie te doen.

De boeddhistische pagode werd in Tibet uitgewerkt tot een flesvormig gebouw, nam piramide- of kegelvormen aan in Birma, Thailand, Cambodja en Laos, maar de bekendste pagode-vorm werd ontwikkeld in China, Korea en Japan: een lange toren met zich herhalende, meestal steeds kleiner wordende eenheden. De verdiepingen kunnen cirkelvorming, vierkant of veelhoekig zijn. Elke Oost-Aziatische pagode heeft een eigen, uniek dakontwerp, en bovenaan wordt het gebouw gesierd door een mast met schijven. De pagode is hoofdzakelijk bedoeld als monument en binnen vindt men weinig bruikbare ruimte.

Het woord pagode is een volgens sommigen een verbastering van het Perzische woord butkada (letterlijk idolenhuis), maar volgens de Brittanica is het woord door de Portugezen verbasterd van Sanskriet en Pali bhagavata (gebedshuis, van bhag: bidden).
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bouwkundig Fremdkörper lijkt me wel een goed Nederlandse term ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat gebouw heet: Hotel Breukelen