"Hij heeft een aangereden hond op zijn boterham". Wat betekent die uitdrukking?

Wat is de betekenis hiervan? Het schijnt een Rotterdamse uitdrukking te zijn.

5 maanden geleden
in: Taal
1.8K

Het beste antwoord

Nee, dat heb ik nooit iemand horen zeggen. Maar ik ben dan ook geen Rotterdamse en verkeer niet in die omgeving. Ik kan echter wel googelen en daardoor weet ik het volgende erover door te geven:

Het Rotterdams ABC vermeldt: een broodje angereje hond. Zo wordt een pistoletje of bolletje met filet americain erop genoemd. Vermoedelijk omdat dit rood vlees betreft.
Amadea
5 maanden geleden
Pieterke
5 maanden geleden
Dank je wel
Amadea
5 maanden geleden
Alleen ziet het eerste deel van mijn antwoord er raar uit nu de vraag aangepast is. De eerste vraag was oorspronkelijk wie er wel eens van gehoord had.
Pieterke
5 maanden geleden
Dat heeft GV gedaan @Amadea.
Amadea
5 maanden geleden
Ja, dat weet ik. Eigenlijk zouden ze daarna dan ook de al op de originele vraag gegeven antwoorden moeten aanpassen. Want dat kunnen de deelnemers zelf niet doen....
Pieterke
5 maanden geleden
Mee eens @Amadea.

Andere antwoorden (1)

Volgens mij is het niet perse Rotterdams, al komt de uitdrukking daar wellicht wel vandaan. Ik hoor het ook wel mensen zeggen in stad Groningen en Zwolle.

Aangereden hond staat hier synoniem voor Filet Americain, dat is vermalen rauw vlees.

Als je wel eens een aangereden hond (of ander zoogdier) hebt gezien waarvan de ingewanden enzo op straat lagen, geplet door autobanden, dan snap je de gelijkenis met filet americain...
5 maanden geleden
Pieterke
5 maanden geleden
Dank je wel!