Wie kent het sprookje waarin een nogal domme man, genaamd Stompe Pilt, voorkomt?

Ik meen me te herinneren dat het verhaal vroeger, al heel lang geleden, in het grote sprookjesboek van Grimm stond.
Ik heb op Internet gekeken en vond daar de teksten van 200 sprookjes van Grimm, maar ik ben de naam Stompe Pilt niet tegengekomen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (4)

Het gaat dus over een reus met de naam Stompe Pilt, ik kan geen Nederlandse tekst vinden, wel een Engelse.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm, dan kan ik jou niet verder helpen, het is een sprookje, met een persoon er in met de naam Stompe Pilt. Weet je nog waar het over ging dan?
Ondanks jouw bewering dat het een sprookje van Grimm zou zijn, komt het in het grote sprookjesboek van de gebroeders Grimm niet voor.
Ik denk toch dat je genoegen moet nemen met het Zweedse sprookje, dat een tereffende gelijkenis vertoont, met datgene wat jij in je vraag stelt .
Mijn medebeantwoorder hebben na jouw reactie onze antwoorden verwijderd, maar ik denk nu dat, dat ten onrechte was.
Alle sites in alle talen noemen het een zweeds volkssprookje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja Moolkees, ik had mijn antwoord, net als jij, meteen weer verwijderd.
Ik kan me niet voorstellen dat er twee sprookjes bestaan waarin die - niet bepaald alledaagse - naam voorkomt.
Maar ja, 'niet goed' is niet goed.
Nou, ik heb hier een verhaal gevonden waar het verhaal, dat je vertelt als reactie bij Frentzy, aan het eind bijkomt.
Alleen heet het echtpaar Jan en Trijn, en is Trijn degene die het spek aan de marskramer geeft.

Het heet:De rovers onder de boom

De verteller ervan, Anders Bijma (1890-1977), die het verhaal in de jaren negentig van de 19e eeuw van zijn grootvader had gehoord, breide er nog twee verhalen aan vast, die als volgt luiden:

............De twee zijn nu boer en boerin, maar Trijn denkt dat de herkauwende koeien haar uitlachen. Ze snijdt ze allemaal de keel door. Nu hebben ze geen koeien meer, maar nog wel spek in de schoorsteen. ‘Die is voor de lange slenter’, zegt Jan. Hij bedoelt de lange winter, maar heeft een spraakgebrek. Als er een lange marskramer aan de deur komt, vraagt Trijn hem of hij soms de lange slenter is. De man beaamt dit en hij krijgt van Trijn het spek. Dan hebben ze niets meer en moeten ze weer onder de pispot.

Het is een lang, maar (on?)smakelijk verhaal.

Lees het helemaal!

http://www.vanatotzreeks.nl/lemma.php?letter=R&categorie=0&t=239
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wellicht hadden jullie het volgende boek in huis:
Er was eens... Uit de grote sprookjesschat / verzameld door Marian Hesper-Sint. Amsterdam, Spin en zoon (later heruitgegeven door Vroom en Dreesmann, 1973). 241 p., 30 cm., met illustraties van Rie Kooyman. Het bevat 60 sprookjes, buiten de bekende ook wat onbekendere zoals: Met z'n zessen de wereld door, De man die liever huismoeder wilde zijn, Het kostbare zout, en Stompe Pilt.
Het boek is antiquarisch nog wel te verkrijgen.
Plaatje bij antwoord
Amadea