Zijn er woorden die als lidwoord de en het hebben? Ik weet dat die raar klinkt want dat zou betekenen dat het mannelijk/vrouwelijk en onzijdig zou

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Zonder betekenisverschil:

Aas, cluster, deksel, doolhof, eigendom, fret, idee, intermediair, lpg, medicijn, pond, risico, scala, accordeon, animo, automatiek, bagatel, boezeroen, brio, carrousel, circumflex, corsage, diadeem, figuur, filet, filter, floret, foetus, handel/hendel, heethoofd, hippodroom, hocus-pocus, hondsvot, introïtus, jolijt, kaft, karwei, katern, keer (deze keer, maar ook: dit keer; vergelijk maal ), kilo, klimop, koliek, kraam, lidmaat, liniaal, lis ('plant'), lorgnet, manoeuvre, matras, mechaniek, molecule, mortier, order, orgelpunt, oriënt, pancreas, parterre, pipet, pleuris/pleuritis, potpourri, prae, proviand, ratjetoe, reliek, remedie, retabel, roodvonk, salon, scheurbuik, schort, schurft, sex-appeal, solo, soort, status, subsidie, takel, teint, transfer, uitwas, uitzet, vendu, voldoende, voorschoot, welp, zadel, zeggenschap, zuivel, aanrecht, affiche, aperitief, baldakijn, bidet, bruikleen, carillon, carré, chalet, circus, colbert, colofon, commentaar, concours, creatuur, debacle, depot, deksel, dressoir, embonpoint, ex-voto, factotum, festoen, feuilleton, fiche, fond, galon, gamma ('geordende reeks'), getuigenis, gilde, gobelin, gordijn, hiaat, idee-fixe, imperiaal, impromptu, jacquet, karkas, klavecimbel, koord, leeghoofd, lef, loeder, lor, membraan, mengelmoes, menu, menuet, micron, mom, montuur, mud, octaaf, omnium, overtrek, pandoer, pedaal, pendant, periodiek, pincet, plastron, plus, raster, riool, risico, rooster, scapulier, scharminkel, schepel, schilderij, schrijn, silhouet, slem, stencil, stort ('stortplaats'), struma, tabernakel, taboe, tenue, tribuut, uniform, vereiste, vergiet, viaduct, vod, voltage, vuilnis, warhoofd, zadel, zijspan.

Voor meer woorden (als je er nog behoefte aan hebt), maar dan MET betekenisverschil, zie derde bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
grappig... sommige woorden lijken echt raar met een ander lidwoord. maar het ligt er denk ik aan hoe je het geleerd hebt en waar je dus aan gewend bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies. Er zitten ook aardig wat geïmporteerde woorden tussen en daarbij is het altijd lastig.

Andere antwoorden (2)

'De matras' en 'het matras' zijn beide juist.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier nog een bescheiden lijstje:

aanrecht, affiche, colofon, deksel, doolhof, gordijn, kaft, klimop, molecule, periodiek, scala, soort, tenue, uniform
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt grappig ik zou vrij overtuigd zeggen: het aanrecht
het affiche
het gordijn
de kaft
de klimop
het scala
het tenue
het uniform Van de ander wist ik de problematiek of voelt het allebei goed. Ik weet me nog de discussie dat de lerares vroeger het doolhof verkeerd rekende, niemand snapte dat, dat is nu dus ook veranderd.
Mens, je kan de mens en het mens zeggen