Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn er woorden die als lidwoord de en het hebben? Ik weet dat die raar klinkt want dat zou betekenen dat het mannelijk/vrouwelijk en onzijdig zou

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Zonder betekenisverschil:

Aas, cluster, deksel, doolhof, eigendom, fret, idee, intermediair, lpg, medicijn, pond, risico, scala, accordeon, animo, automatiek, bagatel, boezeroen, brio, carrousel, circumflex, corsage, diadeem, figuur, filet, filter, floret, foetus, handel/hendel, heethoofd, hippodroom, hocus-pocus, hondsvot, introïtus, jolijt, kaft, karwei, katern, keer (deze keer, maar ook: dit keer; vergelijk maal ), kilo, klimop, koliek, kraam, lidmaat, liniaal, lis ('plant'), lorgnet, manoeuvre, matras, mechaniek, molecule, mortier, order, orgelpunt, oriënt, pancreas, parterre, pipet, pleuris/pleuritis, potpourri, prae, proviand, ratjetoe, reliek, remedie, retabel, roodvonk, salon, scheurbuik, schort, schurft, sex-appeal, solo, soort, status, subsidie, takel, teint, transfer, uitwas, uitzet, vendu, voldoende, voorschoot, welp, zadel, zeggenschap, zuivel, aanrecht, affiche, aperitief, baldakijn, bidet, bruikleen, carillon, carré, chalet, circus, colbert, colofon, commentaar, concours, creatuur, debacle, depot, deksel, dressoir, embonpoint, ex-voto, factotum, festoen, feuilleton, fiche, fond, galon, gamma ('geordende reeks'), getuigenis, gilde, gobelin, gordijn, hiaat, idee-fixe, imperiaal, impromptu, jacquet, karkas, klavecimbel, koord, leeghoofd, lef, loeder, lor, membraan, mengelmoes, menu, menuet, micron, mom, montuur, mud, octaaf, omnium, overtrek, pandoer, pedaal, pendant, periodiek, pincet, plastron, plus, raster, riool, risico, rooster, scapulier, scharminkel, schepel, schilderij, schrijn, silhouet, slem, stencil, stort ('stortplaats'), struma, tabernakel, taboe, tenue, tribuut, uniform, vereiste, vergiet, viaduct, vod, voltage, vuilnis, warhoofd, zadel, zijspan.



Voor meer woorden (als je er nog behoefte aan hebt), maar dan MET betekenisverschil, zie derde bron.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
grappig... sommige woorden lijken echt raar met een ander lidwoord. maar het ligt er denk ik aan hoe je het geleerd hebt en waar je dus aan gewend bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies. Er zitten ook aardig wat geïmporteerde woorden tussen en daarbij is het altijd lastig.

Andere antwoorden (2)

'De matras' en 'het matras' zijn beide juist.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier nog een bescheiden lijstje:

aanrecht, affiche, colofon, deksel, doolhof, gordijn, kaft, klimop, molecule, periodiek, scala, soort, tenue, uniform
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt grappig ik zou vrij overtuigd zeggen: het aanrecht
het affiche
het gordijn
de kaft
de klimop
het scala
het tenue
het uniform Van de ander wist ik de problematiek of voelt het allebei goed. Ik weet me nog de discussie dat de lerares vroeger het doolhof verkeerd rekende, niemand snapte dat, dat is nu dus ook veranderd.
Mens, je kan de mens en het mens zeggen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding