Waarom is het "der direktor euerer Schule ist EIN freundlicher Mann

Mijn vraag is waarom het "ein" is en geen einen.
Is het niet gewoon de 4e naamval mannelijk?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het woord ist geeft aan dat het 1e naamval is.

Ist is een vorm van sein. Wat aangeeft dat het 1e Naamval is. En de mannelijke 1e naamval krijg geen uitgang. Dus ein.

Ik snap je verwarring; na het ontleden zou je tot de conclusie kunnen komen dat 'een vriendelijke man' het lijdend voorwerp van de zin is, dus vierde naamval mannelijk. Maar net als in het Nederlands is 'sein' een koppelwerkwoord. Hierdoor krijgt het woord/zinsdeel na de vorm van sein ook de eerste naamval, omdat het HOORT BIJ HET ONDERWERP. Ik zal je hieronder stapsgewijs uitleggen hoe je de eerste en de vierde naamval in een zin vindt. Voordat je begint met het ontleden, moet je kijken of er bepaalde woorden in de zin staan die DIRECT een bepaalde naamval verlangen. Ik noem deze de 'alarmwoorden'. Stap 1: Staat er een vorm van SEIN bij het zinsdeel? Dan komt er direct EERSTE NAAMVAL. (zoals bij jouw zin) Stap 2: Staat er een voorzetsel van de vierde naamval bij het zinsdeel? (bijv. durch, für, gegen, ohne, um) Wanneer je de juiste naamval nu nog niet hebt, komt pas de volgende stap: Stap 3: Welk zinsdeel is het? (onderwerp = eerste naamval, lijdend voorwerp = vierde namval) Indien het niet duidelijk is, of wanneer je nog meer vragen hebt, laat het even weten!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100