Wat moet er allemaal in een stad zijn? En welk ontwerp is goed?

Hoe kan je het beste een stad ontwerpen?

Toegevoegd na 11 minuten:
ik bedoel dus welke voorzieningen:
- ziekenhuis
- speelplaatsen
- winkels enz.

en op welke manier je je stad het beste kan indelen(centrum, rustige wijken enz.). Zijn er daar site's voor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11.3K

Het beste antwoord

Organisch. Je woon omgeving is het fijnste wanneer het leeft. Van daaruit zullen de diensten en voorzieningen komen.

Maar als basis heb je transport, veiligheid, onderdak, scholing, vertier, nutsvoorzieningen, winkels en onderwijs nodig.

En de meeste mensen moet je ook actief bezig houden. Werk is daarvoor natuurlijk prima geschikt. Bovendien geeft het de bewoners een doel en de middelen om financieel onafhankelijk te worden.

De exacte inrichting is echt secundair.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ga eens Simcity spelen. Leuk en leerzaam.
Al deze aspecten komen daar aan bod.
Plaatje bij antwoord
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn eerste gedachte en wat een leuk lampje:-)
Ga eens kijken bij verschilldende sites van stadsgemeentes. Zorg in iedergeval dat alle sociale voorzieningen er zijn. Ga vanuit daar inrichten. Als je die dingen compleet hebt kan je, je vantasie laten werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waar kan ik iets vinden over voorzieningen(site ofso), zodat ik niets vergeet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de sites van de gemeente, zie bijvoorbeeld A'dam, daar staan ze onderverdeeld in bijv werk en inkomen, zorg en welzijn. http://amsterdam.nl/
Speel simcity, dan krijg je een heel precies beeld van een stad en hoe dat hij moet groeien en waar die aan moet voldoen... Er zijn wellicht geen sites voor maar wel een realistisch spel, SimCity...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Singapore volgt men het susteen: eerst een onder gronds licht train neerleggen en dan de markt verder laten invullen. Werk heel goed en wordt over het algemeen gezellig

In Brazilia heeft men een Franse architect ingeschakeld om bovengronds te werken en de bebouwing in te vullen op basis van het model van een Boeing 747.
Als stad is dan niets geworden. Brazilia is i.d.d. een grote stad met allles erop en eraan, maar saai...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat in ieder geval niet mag ontbreken zijn openbare schone en gratis toiletten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We lopen soms met verbazing door ,vaak oude ,steden en zijn vol bewondering van architectuur en structuur. Het stratenplan is vaak verassend, afgewisseld met pleintjes en bijzondere geveltjes. Alles wat de bewoner nodig heeft is aanwezig. KUNST, KULTUUR en KREATIVITEIT zijn vaak de enige ingredienten. Simpelweg copieren en ook een stad ontwerpen geeft niet altijd de zelfde resultaten , steden zijn in het verleden niet ontworpen , maar zijn gedurende langere tijd ontstaan naar behoefte. Alaska vraagt om een andere structuur en voorzieningen dan Spanje.