Hoe maakte men vroeger landkaarten?

Hoe hebben ze alle nieuwe ontdekte landen vorm weten te geven op die landkaarten?
(Met vroeger bedoel ik natuurlijk 1600/1700/1800)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

De landkaarten werden in die tijd gemaakt op basis van verkenningen van zeevaarders, ook waren ze gedeeltelijk gebaseerd op het werk van Ptolemaeus die al in de 2e eeuw na Christus het toen bekende deel van de wereld in kaart bracht.

Toegevoegd na 5 minuten:
Veel kaarten uit die tijd gaven dan ook veel details van kustgebieden, terwijl het binnenland als een "witte vlek" getekend was, dus zonder nauwkeurige details.
Omdat het navigeren nog niet heel nauwkeurig ging zaten er soms behoorlijke schaalfouten in de kaarten.
Kijk bijvoorbeeld naar de wonderlijke vorm van het Afrikaanse continent op onderstaande kaart, bovendien was hier nog niet bekend hoe het zuidelijkste deel van Afrika er uitzag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LOL, wat dacht je dan van de windblazers :P
De eerste die dit erg goed deed en hiervoor ook erkend werd, was Mercator. Voor meer detail over die man en zijn werk, kan je zowat overal terecht
Bronnen: