De naam van de stichting vindt zijn oorsprong in de Italiaanse Renaissance. Sprezzatura betekent letterlijk ‘zich achteloos voordoen’ of ‘zich licht bewegen’. Met andere woorden: een uitvoering schijnbaar moeiteloos neerzetten, zonder dat de vele uren studie en oefening zichtbaar zijn voor het publiek.

Toegevoegd na 32 seconden:
de naam van de stichting lezen als Sprezzatura
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
constant
12 jaar geleden
grazie

Andere antwoorden (1)

Sprezzatura is een Italiaans woord dat vermoedelijk gemunt is door de Renaissance-auteur Baldassar Castiglione (1487-1529) in zijn boek Il libro del Cortegiano ('Het boek van de hoveling'). Een hoveling moest volgens Castiglione sprezzatura aan de dag leggen: doen alsof niets van wat hij doet of zegt echt moeite kost. Er moest dus een zekere achteloosheid van de hoveling uitgaan zonder dat het gekunsteld overkwam.
In sprezzatura en het modern-Italiaanse sprezzante 'minachtend' is het Latijnse spernere 'minachten' (met als voltooid deelwoord spretum) te herkennen.Sprezzatura is een Italiaans woord dat vermoedelijk gemunt is door de Renaissance-auteur Baldassar Castiglione (1487-1529) in zijn boek Il libro del Cortegiano ('Het boek van de hoveling'). Een hoveling moest volgens Castiglione sprezzatura aan de dag leggen: doen alsof niets van wat hij doet of zegt echt moeite kost. Er moest dus een zekere achteloosheid van de hoveling uitgaan zonder dat het gekunsteld overkwam.
In sprezzatura en het modern-Italiaanse sprezzante 'minachtend' is het Latijnse spernere 'minachten' (met als voltooid deelwoord spretum) te herkennen.