Door de grote hoeveelheid water staat er redelijk wat druk (gewicht) op de wanden van de toren. Een ronde toren kan deze druk het beste aan.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Rond is steviger en kan meer druk (in dit geval van het water) houden.
Daarom zijn tunnels vaak ook rond (ook al zie je het soms niet).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals de voorganger al zeiden, ronde vorm is het stevigst. Maar daarbij komt ook bij dat hoeken vaak lastiger waterdicht zijn te krijgen. En aangezien een cirkel geen hoeken heeft.... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dezelfde rede als ballonnen rond zijn, als een watertoren vierkant zou zijn zou hij door de druk van het water vanzelf "opgerekt" worden tot hij rond is.

om dit te voorkomen (en omdat muren niet echt kunnen rekken, maar wel breken) zijn ze vanaf het begin af aan al rond gemaakt.

andersom gaat dit ook op, vandaar dat onderzeeërs rond zijn, maar ook gasflessen, graansilo's, de touwen van hangbruggen, en ouderwetse stenen bruggen.

voorbeeldje van zon brug
http://farm3.static.flickr.com/2027/2077573645_da3ad1ba97.jpg

door de ronde vorm word de druk gelijkmatig verdeeld. (en in het geval van zon brug, naar de punten/hoeken gebracht)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behalve alle voorgaande antwoorden heeft het ook te maken met schoonhouden. In hok

Toegevoegd na 3 minuten:
In hoeken kunnen makkelijker onreinheden achterblijven, dit is met stromingen tijdens het reinigen niet weg te krijgen. (aanvulling na te snelle enter).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grappig hoe men hier van die antwoorden probeert te verzinnen. Een watertoren zit namelijk niet vol water. Een watertoren is een gewoon gebouw waar bovenin een grote kuip zit met water. De kuip zelf is wel rond om de krachten beter op te vangen, maar het stenen gebouw kan eender welke vorm aannemen.
Feit dat ze meestal rond zijn, heeft meer met stabiliteit te maken. Vermits er boven een grote kuip met water zit, ligt het zwaartepunt van het geheel vrij hoog. Er is dus een risico dat de toren bijvoorbeeld door wind heen-en-weer gaat wiebelen. Een ronde vorm van de toren kan dit best onderdrukken.