Wat is de kunstvorm die jou als 'ontvanger' (toeschouwer/toehoorder/lezer etc.) het meeste doet? (en waarom)

De kunstvormen die ik onderscheid, zijn:
- Architectuur
- Beeldhouwen
- Schilderkunst
- Fotografie
- Video
- Installaties
- Literatuur
- Poëzie
- Drama
- Komedie
- Film
- Dans
- Opera
- Muziek

En als er iets is dat ik heb gemist met dit rijtjes, hoor ik dat graag.

Toevoeging bij sluiten van de vraag:
Er is geen echt beste antwoord mogelijk. De keuze die ik heb gemaakt, is voor het antwoord waarbij ik opveerde en moest glimlachen.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

bij mij is het vooral dans.... dit lichaam wil meegaan in de bewegingen van het dansende lichaam, het 'kunstobject'... er onstaat een sterk gevoel van geraaktheid, verbondenheid
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Klassieke muziek, omdat iedereen dat op zijn eigen manier kan interpreteren. Een muziekstuk klinkt nooit twee keer precies hetzelfde als het live gespeeld wordt. De componist kan zijn gevoel erin kwijt en de muzikanten kunnen dat ook.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Pianomuziek...omdat ik het zelf vrij goed kan en omdat naar mijn mening piano één van de instrumenten is waarbij de mogelijkheden en combinaties om emoties over te brengen vrijwel onbeperkt zijn.
Andere instrumenten die vaak slechts 1 toon tegelijk voortbrengen zoals blokfluit vb kunnen dit niet.
Viool komt bij mij op de 2de plaats.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Muziek
Literatuur
Komedie
Film
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Fotografie in zwart/wit.

De expressie in de foto wordt geheel anders. Het vraagt meer creatieviteit van de aanschouwer om zijn eigen mening/beeld te vormen over de plaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Combinatie van fotografie en architectuur. Met name detailfoto's van constructies en gebouwen vanuit een hoek genomen die je normaal niet ziet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mag ik ook weten waarom fotogrofie van architectuur de kunstvorm is die het meeste met je doet?
Dit hangt bij mij af van mijn stemming en waar ik ben, de omgeving, wat de situatie is. Wat voorbeelden: in Egypte was het architectuur, ik was het meest onder de indruk van Abu Simbel. In NY was het muziek, ik was daar bij een concert in Madison Square Garden en greeg voor het eerst gewoon tranen in mijn ogen van ontroering.
De omgeving is dus erg van belang, een foto van Abu Simbel, of de CD van het concert brengen bij mij niet dezelfde emotie naar boven. En zo denk ik dat er bij iedere kunstvorm wel voor iemand een situatie kan zijn waarbij deze er op een gegeven moment er het meeste toe doet (denk bijv aan een gedicht bij een bruiloft of een schilderij gemaakt van/door je opa etc.).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik laat me het meest meevoeren door een "gesamst kunstwerk". Dit is een vorm waar meerde disciplines evenwaardig aan elkaar functioneren. Niet dat het een de ander ondersteund maar ze zijn gelijk qua functionaliteit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
mij voor keur gaat uit naar goudsplateel.
wil dit gaan restaureren.een kombi van kleien ,verven .zo raak mijn huis niet vol met werkstukken