Veel mensen denken dat we in Nederland onze familienamen aan Napoleon te danken hebben. Dat hebben ze ooit eens op school geleerd of uit een weetjesrubriek opgepikt en dit inzicht werd en wordt nog steeds bevestigd als het onderwerp bijvoorbeeld in de media ter sprake komt.
Lang verhaal, lees verder op:
http://www.naamkunde.net/index.php?option=com_content&task=view&id=119&Itemid=68
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Grofweg ten noorden van de grote rivieren worden familienamen verplicht sinds 1812 (zo ongeveer) door Napoleon. Ten zuiden van de grote rivieren bestonden ze al langer.

Toegevoegd na 57 seconden:
Zie een eerder antwoord op een vergelijbare vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of de meeste namen omstreeks 1600 veranderden is mij niet bekend.Ik dacht dat het geven van familie namen eigenlijk begon tijdens de Franse bezetting van ons land.Daarvoor was het zoiets als :Jan de zoon van Gerrit ,dus JanGerritszoon,wat in latere tijden veranderde in Gerritsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanaf de 14e 15e eeuw begon de erfelijkheid van de familienaam intrek te vinden vooral in gegoede kringen om zo gemakkelijker de nalatenschappen te kunnen verdelen. Geleidelijk is dit overgegaan op gans de populatie. Tot voor de franse revolutie, wanneer de meeste geschriften door de kerkelijke overheid werden uitgevoerd, werd nogal geschreven naar de uitspraak. Daar kwam verandering in met de franse revolutie wanneer ook hiervoor duidelijke voorschriften werden opgesteld.
In onze landen voorziet de wetgeving de overdracht van de familienaam van vader op kind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar wat ik heb geleerd: Eerder hadden mensen alleen voornamen. Namen als Jansen kwamen dan voort uit "Jan's zoon". Net als Pietersen, en vele anderen.

Ik heb ook altijd begrepen dat het Napoleon was die aan die verwarring een eind wilde maken.

Die vond dat men een achternaam moest krijgen naar het beroep wat iemand uitoefende, voor zover dat mogelijk was.

Vandaar ook bijvoorbeeld de achternaam Kuiper (dat was een tonnenmaker), of Dogger (een visser op de Doggersbank, een stukje zee tussen de Noordzee en ergens bij Groenland).

Soms is het ook best wel interessant om eens na te gaan waar jouw achternaam nu wèrkelijk vandaan komt.

Toegevoegd na 1 minuut:
En ik ben wel ook wel geinteresseerd in andere verklaringen.