Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is 'is' soms een koppelwerkwoord?

In sommige zinnen heb je bijvoorbeeld het woordje 'is'. Soms is het een Kww, en soms een hww of zww! Hoe weet je nou wanneer het een Kww is? ( hulpwerkwoord en zelfstandigwerkwoord )

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
840

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Er zijn 9 koppel ww ze koppelen 2 zinsdeleb. Hier heb je een handig ezelsbruggetje ZWoBBeLS + HDV: zijn, worden, blijven, blijken, lijken, schijnen, heten, dunken, voorkomen.
Een zww is het belangrijkste ww uit de zin maak de zin verlenden tijd en het belangrijkste ww verandert mee.
Hulp werkwoorden zijn de overige ww
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Srry voor spel fouten ben niet goed in spelling XD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit heeft niets met spelling te maken.
koppel ww ze koppelen ....
Moet zijn.
Koppelwerkwoorden. Ze koppelen ....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee weet ik maat zinsdeleb is natuurlijk zinsdelen snap je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op een echte computer tikt een stuk makkelijker / leesbaarder.
Ik heb altijd geleerd dat is een kww is als je het kunt vervangen door = ( dus gelijk aan) vb;
Mijn vader is dokter --> mijn vader = dokter.
Maar in een zin als ; ik weet zeker dat er wat aan de hand is, kun je is niet vervangen door = want je zegt niet ik weet zeker dat er wat aan de hand ( gelijk aan) nu is "is" dus een hww??! Ik hoop dat je hier wat verder mee komt?! Het blijft een lastig verhaal
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding