Wat is de functie van het toepassen van inversie bij het vertellen van moppen?

"Komt er een vrouw bij de dokter ..."
"Vraagt Moos aan ..."
Als er een mop vertelt wordt gebruikt men vaak deze stijl.
Waarom zou dat zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Humor en omkering gaan vaak hand in hand, je ziet het ook bij carnaval waar de werkman prins wordt en alles waar men normaal gesproken respect voor heeft wordt bespot.
Het is gewoon een code voor de omgekeerde wereld.
Zodra je zegt: Gaat Wilders naar Amerika en daar... dan weet iedereen dat dit niet serieus is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Leuke vraag. Inversie is het omkeren van de normale volgorde van de woorden in een zin.
Volgens mij komt dat omdat we een taalkundige truc willen uithalen om het verhaal in de tegenwoordige tijd te laten plaatsvinden. Het gebeurt allemaal in het nu, en we willen dat de luisteraars zich de situatie voorstellen alsof die zich voor hun ogen afspeelt. Dat lukt met dit stijlfiguur.
(normaliter vertel je alle 'verhalen' en gebeurtenissen altijd in de verleden tijd)
Ik heb daarvoor geen bron, dit is mijn eigen conclusie.
escape