Wanneer kan je een woord met -je verkleinen? en wanneer niet

soms doe ik een spelletje bv bookworm. veel woorden kan je langer maken door er je achter te plakken.
maar heel vaak kan het ook niet.
wanneer kan het niet en wanneer wel ?

bv bankje
stoeltje
kastje
dat soort dingen bv

13 jaar geleden
in: Taal
4.6K
Amadea
13 jaar geleden
stoel - stoelje is dus eigenlijk niet goed. Of mag tje ook?
rebecca
13 jaar geleden
daar heb ik toch ook al een t tussen staan

Het beste antwoord

Verkleinwoorden kunnen in de regel afgeleid worden van substantieven die voorwerpsnaam zijn. Bij verzamelnamen, abstracta en stofnamen daarentegen zijn er een aantal beperkingen. Van verzamelnamen is de afleiding van verkleinwoorden soms moeilijk of onmogelijk. Mogelijk zijn bijv. wel partijtje of legertje, maar nauwelijks mogelijk of uitgesloten zijn bijv. gebergtetje, veetje, politietje; tenzij in idiomatische uitdrukkingen als politietje/brandweertje spelen.
Van abstracta die zonder toevoegsel van een werkwoordsstam afgeleid zijn kunnen in heel wat gevallen verkleinwoorden gevormd worden, bijv. duw - duwtje, prik - prikje, zet - zetje, enz. Van de andere abstracta kunnen in het algemeen geen verkleinwoorden afgeleid worden: vrijwel de enige mogelijkheden zijn geintje, (on)gelukje, lolletje, muziekje, pretje en pleziertje; verder plagerijtje, pesterijtje, loterijtje en nog enkele soortgenoten.
Van stofnamen, zoals goud, melk, zand, zilver, zijn geen verkleinwoorden af te leiden. Deze mogelijkheid bestaat soms wel als een bepaalde kleine hoeveelheid aangeduid wordt, bijv. een biertje ('een glas bier'), of als een stofnaam als voorwerpsnaam gebruikt wordt, bijv. een chocolaatje, een glaasje, een houtje, een krijtje.
Van eigennamen kunnen gewoonlijk ook verkleinwoorden gevormd worden, zowel van voornamen als van familienamen. In het laatste geval gaat het meestal om meervoudsvormen waarmee meerdere leden van een bepaalde familie of een bepaald geslacht aangeduid worden. Voorbeelden van verkleinwoordvormen respectievelijk van voor- en familienamen zijn: Constantijntje, Jantje, Treesje, Waltertje; de Devosjes, de Van Dijkjes, de Graswinkeltjes, de Hallemannetjes, de Stutterheimpjes
Vorming van een verkleinwoord is niet of nauwelijks mogelijk bij familienamen op -en, -ens, -es of -je(n) s (telkens met een sjwa), bijv. Van Wageningen, Entken, Baeyens, Jansens, Martens, Sipkes, Entjes, Zwartjens . Namen op -els of op -ers (met een sjwa) verliezen de s, bijv. Pauwels - (de) Pauweltjes, Evers - (de) Evertjes, Sengers - (de) Sengertjes.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Van bijna alle woorden kun je een verkleinwoord maken behalve met grote begrippen als de dood of theoretische als (wis)kunde.
Als jullie er niet uitkomen kan je beter verkleinwoorden helemaal niet toestaan in het spel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe kun je alle telbare zelfstandige naamwoorden verkleinen met -je, -kje, -pje, -tje. Dus alle woorden waar je 1, 2, 3 etc. voor kunt zetten. Sneeuw kan dus geen sneeuwtje worden. Regen wel regentje (van regent).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken het spel en speel het ook.
Maar het spel pikt niet alle woorden die je kunt verkleinen.
Dit zit in geprogrammeerd in het spel.
Maar wel de dagelijkse woorden die je veel hoort.
Denk aan wijntje,
roosje,
vaasje,
meisje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meisje kan je toch niet verkleinen, of wel?? Is al verkleind voor mij te horen/zien. Dan krijg je meisjetje?
Een Ukkie is niet te verkleinen lijkt mij.
Dat is al klein.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rebecca
13 jaar geleden
nee maar dan word het ukje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja want ukkietje kan echt niet.
En ukje is toch een vorm van woord verandering/verbastering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dannis, nooit zo over nagedacht maar ik denk dat je gelijk hebt. ;))"
Eef heeft gelijk dat het zo geprogrammeerd is in het spel. Ik doe veel woordspelletjes op de computer; het ene spel accepteert een bepaald woord wel en een ander spel niet. Momenteel speel ik een spel dat het woord ZON en WERK bijvoorbeeld niet kent. Waarschijnlijk fouten bij het programmeren. Je moet eigenlijk bij elk spel de woorden die wel of niet gepakt worden weten. Bookworm pakt sommige woorden uit vreemde talen wel, best raar..