Heeft men, sinds de bouw van Stonehenge, daar elk jaar de zonnewende gevierd?

Of zijn er, om welke reden dan ook, periodes geweest dat men daar niet kwam om de zonnewende te vieren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

"De periode waarin het monument voor het laatst gebruikt werd is de IJzertijd. Binnen en buiten het monument werden Romeinse en middeleeuwse munten en artefacten opgegraven maar het is niet bekend of de site op dat moment nog een echte functie had"

Dit komt van wiki af. Het is nog steeds onduidelijk wat in alle jaren dat Stonehenge bestaat waar het precies voor diende. (bouwjaar waarschijnlijk ±3100 BC)
Dus een duidelijk antwoord zul je denk ik niet vinden..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, zeker niet! Het is zelfs erg waarschijnlijk dat niet de midzomerzonnewende werd gevierd, zoals de hedendaagse druïden doen, maar de midwinterzonnewende. Op dat punt is Stonehenge nl. óók gericht.
De midwinterzonnewende is in veel oude culturen veel belangrijker dan de midzomerzonnewende, omdat na 21 december de dagen weer langer worden en men zeker wist dat de zon zou terugkeren. In Ierland zijn graven gevonden die zijn gericht op het punt van de midwinterzonnewende (o.a. Newgrange) en een paar jaar geleden hebben Egyptologen ontdekt dat ook Oudegyptische tempels op dat punt zijn gericht, o.a. de dodentempel van Hatsjepsoet.