Waar komt de gevleugelde uitspraak 'Ik zal je blikken titjes geven' vandaan?

De uitspraak wordt tegen kinderen en tieners gezegd om aan te duiden dat ze zich niet met alles moeten bemoeien. Zeg maar zoiets als een figuurlijk 'oud wijf'.

Maar... Waar komt de uitspraak vandaan??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K
Amadea
12 jaar geleden
Gevleugeld betekent 'alom bekend'. Dat is die uitspraak volgens mij helemaal niet. Alleen in jouw familie misschien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken de uitspraak ook niet, misschien streek gebonden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ik heb het ook nog nooit gehoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ook niet, wel grappig trouwens.

Antwoorden (2)

Het klinkt heel boers dus waarschijnlijk ergens uit oost-nederland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat titjes van tietjes is afgeleid. Ik zal je blikken (je blik) tietjes geven, dit om ze de mond te snoeren en niet overal mee te bemoeien.