Wie kan mij wat meer vertellen over deze munt?

Het betreft een munt van 5 gulden uit 1897 die ik al heel lang in bezit heb, zonder me er ooit om bekommerd te hebben. Ik heb ook geen idee meer hoe ik er aan gekomen ben, maar kwam hem onlangs bij het opruimen weer eens tegen.
Ik zie hem in geen enkele muntencatalogus staan (wel die van 10 gulden, die er verder exact zo uitziet), daarom ligt het voor de hand om te denken dat het om een vervalsing gaat, maar aan de andere kant, als je een munt gaat vervalsen doe je dat toch met één die in roulatie is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Wellicht om verzamelaars te bedotten als zijnde collectors item?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij bestaat gewoon, op Wikipedia staat dat hij van 1826 tot 1912 in omloop was. Hij is dus niet vals. Hij is zo'n 100-150 euro waard nu, mits hij in een goede staat is.

Toegevoegd na 5 minuten:
De munt is dus uit de periode van Wilhelmina. En nu ik even verder lees denk ik dat hij veel minder waard is omdat het geen gouden muntstuk is zoals het gouden vijfje uit 1912.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is wel een munt van 5 gulden van Wilhelmina geslagen in 1912, maar daar staat een andere kop op (ouder en naar de andere kant kijkend en dus het jaartal 1912).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De 5 gulden uit 1912 is van puur goud en kan dus afwijken van andere jaartallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt die waarde van de munt echt? Want daar zal mijn moeder blij mee zijn ahaha.
Als je het echt wil weten zou ik het laten taxeren. Die mensen in veilinghuizen en of echte verzamelaars kunnen jou er waarschijnlijk ook meer over vertellen. Misschien is er wel eens een bijzondere uitgave geweest, van deze munt, want de munt is wel bijzonder denk ik.

Met alle respect voor iedereen die alles maar op wikipedia opzoekt, dat is waarschijnlijk het eerste wat de vraagsteller raadpleegt. En als die het daar en op andere sites niet vind dan komt de vraag hier.
Wikipedia is open source, dus niet altijd voor 100% betrouwbaar en volledig.

Oja, als iemand je geld wil bieden voor dit muntstuk, niet doen! Want dat betekend meestal dat het veel meer waard is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een aantal jaar geleden had ik een gouden tientje. Ik kwam bij een muntenverzamelaar en die liet hem op de toonbank vallen en kon onmiddellijk zeggen dat deze vals was. Het verschil tussen goud en koper is goed te horen. Als je ooit een zilveren gulden hebt horen vallen, dan moet het zo klinken. Het moet een helder geluid geven. Verder wordt koper sneller dof.

Als het een helder geluid is, dan is het dus een gouden munt. Het zou erg onlogisch zijn dat ze een valse, gouden munt in omloop brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze munt bestond niet als een wettig betaal middel.
Maar deze kan wel geslagen zijn als penning.