Waarom kunnen in Nederland Chinese mensen de letter R niet uitspreken? Terwijl in Amerikaanse films Aziatische mensen de L niet kunnen uitspreken?

Bijvoorbeeld in de film Team America zegt de dictator "Herro" ipv "Hello"

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Chinezen horen geen verschil tussen de R en de L. Ik kon me daar weinig bij voorstellen omdat het voor ons heel verschillende letters zijn. Maar ik heb een tijdje nederlandse lessen gegeven aan buitenlanders. Daar was een chinees meisje bij, dat al behoorlijk goed alles begreep. Bij een dictee liet ik een keer het woord lepel opschrijven. Zij maakte er dus leper van. En moeilijkere woorden schreef ze echt goed. Met praten gaat het dus ook zo, soms maken ze er een l van soms n r

Misschien heeft het iets te maken met de spiertjes in je mond die je gebruikt om te praten, om klanken te vormen. Een vriendin van mij is docent Frans en als zij weer in Frankrijk is en daar veel praat heeft zij in het begin spierpijn in haar mond. Fransen praten veel meer vóór in de mond dan Nederlanders. En het gebruik van die spiertjes heeft dus weer invloed op de klank. Ik denk dat het vooral te maken heeft met het verschil tussen Amerikaans en Nederlands, qua mondspiergebruik dan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100