Heeft het woord sepentine behalve feestartikel nog meer betekenissen? Ik las laatst over een sieraad gemaakt van serpentine.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Serpentine is ook een steensoort die uit Simbabwe komt. Er worden inderdaad sieraden van gemaakt

Toegevoegd na 18 minuten:
Steensoort: Serpentine (Zimbabwe)
Gewicht: ca. 22 kg.
Het gewicht van de ruwe steen was ca. 27 kg.
Afmetingen: breed 50 cm, hoog 32 cm

Omschrijving:
Eén van de uitgangspunten bij het zien van de steen, met hierbij in het achterhoofd het verhaal over de vriendin wat de opdrachtgevers mij eerder verteld hebben, was dat er in de ruwe vorm een forse wervel zichtbaar is. De wervels (van de ruggegraat) in het lichaam zijn belangrijke elementen waaraan en waaromheen het lichaam gebouwd is. De wervel is sterk. De natuurlijke vormen van de steen stralen kracht uit.
Belangrijk was ook dat het een flink beeldhouwwerk zou worden met zachte, ronde vormen en vol symboliek.
Een aantal punten, die onder andere de enorme betrokkenheid benadrukken die de vele mensen rondom de vriendin aan het daglicht leggen, maar ook duidelijk maken hoe zij zelf in de wereld staat, worden op deze wijze "uitgebeeld".

De gekozen Zimbabwaanse steensoort Serpentine is na het polijsten en de behandeling met bijenwas niet te donker van kleur waardoor de tekening in de steen en de schaduwwerkingen goed zichtbaar blijven. Deze steensoort is lichter van kleur dan bijvoorbeeld Springstone, "deze" Serpentine sluit dus in verschillende opzichten goed aan bij het doel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Serpentine
Let op: Spelling van 1858 de slangvormige kronkeling eener rivier. Serpenteren, kronkelen, zich slangsgewijs bewegen
Gevonden op http://www.dbnl.org/tekst/weil004kuns01/