Waar komt de uitdrukking vandaan 'Glanerbrug, mes in je rug'?

Glanerbrug is een naburig dorpje/stadsdeel Enschede-Oost, ligt bijna in Duitsland. (geen flauwe geintjes graag).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.5K

Het beste antwoord

Glanerbrug is inderdaad een voorheen klein, inmiddels vrij groot grensdorpje in de nabijheid, tegenwoordig bijna vastgeplakt, aan Enschede.

Van oudsher was het een smokkelaarsdorp (niet zo gek, zo recht aan de grens), en er liggen enkele woonwagenkampen in de buurt. Enschedeers hebben dan ook altijd een beetje met een scheef oog naar Glanerbruggers gekeken, dat was onbetrouwbaar boevenvolk ; kon je beter niet mee omgaan.

In sommige kringen (oude) Enschedeers hebben Glanerbruggers nog steeds niet echt een goede naam. Met oud bedoel ik overigens niet de leeftijd, maar echt 'originele' Enschedeers zeg maar, dus van generaties lang GEEN import. Juist de jongeren in die groep gebruiken deze uitdrukking naar / over Glanerbruggers nog wel eens.

Het is een beetje het Ajax-Feyenoord-effect eigenlijk ; ' geboren vijandschap' op hele kleine schaal, zoals je dat ook binnen wijken, buurten of zelfs straten wel eens ziet. Vroeger meer dan nu , maar het is er nog steeds een beetje.

De uitdrukking ' Glanerbrug, mes in je rug' hoor je vooral als er weer eens iets gebeurd is in Glanerbrug of waar een Glanerbrugger bij betrokken is dat niet geheel geweldoos is. Tja, zie je wel ? Glanerbrug, mes in je rug. Ofwel : je kunt ze ook voor geen cent vertrouwen, die Glanerbruggers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb de Ajax-Feyenoord-vergelijking alleen maar als voorbeeld gebruikt ; eender welke twee voetbalclubs was goed geweest, want het is het zelfde verschijnsel : exact hetzelfde type mensen, dat zich toch tot twee clubjes voelt horen. Zonder aanwijsbare of zichtbare verschillen voor de buitenstaander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, want de gemiddelde Glanerbrugger is ook gewoon joviaal en open, net als de gemiddele Enschedeer. Geen verschil, eerlijk gezegd.
Zo zouden er ook verschillen moeten zijn tussen Hengeloers en Enschedeers, of tussen Almeloers en die twee, maar eerlijk is eerlijk, ik zie ze niet. Zeker niet in die mate.

Andere antwoorden (1)

Ik neem aan dat er vroeger , misschien tijdens kermissen enzo, als het bier behoorlijk vloeide er nogal wat gevechten plaatsvonden.
Bijnamen blijven helaas lang hangen, zonder dat iemand nog weet waarom