Waar komt de uitdrukking "in de hens staan" ( in brand staan) vandaan?

Als in er staat wat in de hens.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
13.2K

Het beste antwoord

"In de hens staan" is een Mokumse uitspraak en dus oorspronkelijk afkomstig uit het Amsterdams (in brand staan).

Van Dale: de betekenis van het werkwoord "henzen" is etymologisch onbekend, vermoedelijk is het terug te voeren tot een klankschilderende vorming, die het oplaaien van de vlammen suggereert, fel branden: "kijk ’t eens henzen".
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De herkomst daarvan is helaas onbekend.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan heeft het ook geen zin om te reageren toch?