alleen rijke mensen konden het zich permitteren om zich te laten bijzetten in de gewelven onder de kerk.
daar kwamen wel eens luchtjes bij vrij, die de kerkgangers konden ruiken.
vandaar rijke stinkerd.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep, klopt helemaal.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
+je
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat is hem inderdaad. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en een van mij+
fremar
13 jaar geleden
volgens wikipedia zou dit niet zeker zijn,zie mijn uitleg hieronder
Rieneke1
13 jaar geleden
wat een puntenfestijn, bedankt! :)
ik las laatst een artikel over een monumentale kerk hier die gerestaureerd is, en daarin werd dit verhaal verteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En nog eentje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe ook mee +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog een paar plusjes Rien en je kunt je zo een grafkelder veroorloven! Misschien wel naast de Vader des Vaderlands,kunnen jullie samen stinken, wel na je overlijden natuurlijk! En dat dat pas over vele vele jaren moge zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle herhalingen (na meer dan een uur, dus niks tegelijk getikt) hieronder zijn volstrekt overbodig ; dit is het enige juiste antwoord.
Voordat er begraafplaatsen waren, werden de rijke mensen in de kerk begraven. De 'gewone' man kreeg een plekje buiten. "Daar komt de term rijke stinkerd vandaan", "De graven in de kerk sloten niet altijd goed af en dat zorgde voor stank." Dat was ook de reden dat gemeenten met meer dan duizend inwoners op een gegeven moment verplicht werden een begraafplaats aan te leggen aan de rand van het dorp. "Puur vanwege de volksgezondheid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rijke stinkerd is als uitdrukking verwant met de uitdrukking stinkend rijk. Het kan betrekking hebben op het werkwoord stinken in de betekenis van het verspreiden van een onappetijtelijke geur in verband met het gebruik van parfum in plaats van het zichzelf reinigen in voorgaande tijden en daarnaast als negatiefversterkend bijvoeglijk naamwoord.

Een soms gehoorde etymologie is dat men in de Middeleeuwen in of bij de kerk begraven wilde en ook kon worden. Arme mensen kregen buiten een plekje op het kerkhof, rijke mensen binnen in de kerk onder de vloer. Omdat de afdichting van de graven niet optimaal was, kwam de geur van het ontbindende lichaam de kerk binnen. Dit was tijdens de kerkdienst of mis te ruiken, en werd dan weggewerkt met wierook. Het is echter niet geheel zeker of dit werkelijk de oorsprong van de uitdrukking is
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
van mij een c+.
waar zijn al die minnen voor nodig?
Zelfs na de dood bestond er een onderscheid tussen de welgestelde en armen.
Ook in de kerk was er sprake van marktwerking. Men wenste zo dicht mogelijk bij het altaar te worden begraven, de plek waar men Jezus verwachtte op de dag van de herrijzenis. Rond het altaar lagen zodoende de duurste plaatsen waarna de tarieven afhankelijk van de afstand lager werden.

Omdat de afdichting van de kerkgraven niet optimaal was, kon er tijdens de kerkdienst de onmiskenbare geur van een ontbindend lichaam worden geroken. Wellicht dat hiervan de uitdrukking “rijke stinkerd” vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vroeger in had je in paleizen zo als Versailles had je geen wc's dus deed men dit achter het gordijn. ook nam men maar zelden een bad om die vieze geuren te verdoezelen deed men veel parfum op. daar door noemde het gewonen volk hun rijke stinkers