Sollen [heen en weer trekken, willekeurig omgaan] {(t)sollen [kolven, een bal heen en weer werpen] 1285-1286; de betekenis ‘(spelenderwijs) heen en weer trekken’ 1655} < oudfrans soler [spelen met de kolfbal, kolven].

Sollen is ontleend aan de naam van een balspel dat in Noordwest-Frankrijk gespeeld werd, in het Middelfrans souler ‘zeker balspel spelen’ [1398; Godefroy], met varianten als soller, chouller, chouler, afgeleid van Oudfrans soule ‘houten of leren bal; spel met die bal’ [1174-77; TLF] (nu alleen nog in gebruik in Bretagne en Normandië), ook solle, choule e.d.

De herkomst van Oudfrans soule is onduidelijk. Franse etymologische woordenboeken (FEW, TLF) herleiden het woord tot Germaans *keula- ‘holte, boog, rond voorwerp’. Het Franse woord is dan wellicht ontleend aan Duits Keule ‘knuppel’ (zie ook → kogel), waarbij men wellicht de kolf waarmee men speelt en de bal door elkaar heeft verhaspeld.