Dat vindt elk jaar plaats op 23 april: Çocuk Bayrami, het feest van de kinderen.
Op 23 april 1920 kwam in Ankara voor het eerst een nationaal parlement bijeen. Atatürk had de onafhankelijkheidsoorlog geleid en riep deze dag uit tot Dag van het Kind, ter nagedachtenis van de omgekomen kinderen in de oorlog. Kinderen krijgen veel aandacht, hebben geen les, en mogen bijvoorbeeld op plaatsen van bestuursambtenaren zitten. Het is meer een schoolfeest dan een familiefeest.
Er zijn veel (verklede) optochten en volksdansen. De kinderen dragen gedichten voor, dansen en zingen. Bij de lepeldans bijvoorbeeld hebben ze in iedere hand twee lepels die ze tegen elkaar tikken. De viering geeft ook aandacht aan Atatürk, de revolutie en de 23e april. In Turkije hebben de kinderen ook op 24 april vrij om uit te rusten.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

'De' nationale feestdag is net zoiets als de nationale feestdag. Er zijn zeer vele feestdagen welke nationaal gevierd worden. Hier een overzicht: http://www.beleven.org/feesten/lijsten/landen.php?land=Turkije