Hoe kan ik zelf handmatig een preegdruk imiteren die zo goed mogelijk lijkt?

Ik bedoel dus dat ik een titel in de kaft van een leren boek wil drukken, dat de letters erin liggen. (deze techniek heet 'pregen')
Er wordt dus geen inkt gebruikt.

Toegevoegd na 8 minuten:
Zie afbeelding voor een voorbeeld

Picture for question
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pregen? weer wat geleerd vandaag...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of je print de tekst / afbeelding uit in de goede grootte, legt deze vervolgens op het te 'pregen' deel en gaat met een potlood de delen heel hard 'inkleuren' zodat de tekst er in gedrukt wordt. :)

Antwoorden (2)

Je kan zowieso boeklinnen bij betere handwerk winkels krijgen. Vervolgens maak je de kaft (Ik neem aan dat je weet hoe je dat doet). Neem nu een dun (.5mm) stuk karton ter grootte van je voorblad. Hierop druk je (bv met een printer) de tekst zoals je die wilt inleggen. Met een vlijmscherp mes (Stanley) op een snijplaat haal je vervolgens netjes de gedrukte letters uit het dikke papier. Het overgebleven papier leg je nu op de kaft, waarna je het met boeklinnen omtrekt. Wel het boeklinnen goed in de letters drukken .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je iets in reliëf in leer wilt drukken zonder de toplaag van het leer te beschadigen, kun je denk ik het beste met nat leer werken. Doe het dus vóórdat je dat leer om de kaft bevestigt, anders gaat het boek naar de knoppen.

Laat het leer een nacht in water weken. Leg het daarna op een vlakke ondergrond (kijk uit, nat leer geeft vlekken die je moeilijk of niet kunt verwijderen). De dingen die je in het leer wilt drukken moeten van plastic of metaal zijn. Leg ze op de juiste plaats op het leer, leg er een gewicht op en laat het geheel drogen.
Leer drogen mag niet in de zon, bij de verwarming of met een föhn of zo. Dat moet gewoon door wind en droge lucht. Kan dus even duren.
Het hoeft niet helemaal droog te zijn. Na een dag of zo kun je de afgedrukte voorwerpen weer verwijderen en het leer gewoon in de schaduw, in de wind verder laten drogen.

Een andere manier is met een soort stempels. Hiervoor kun je van alles gebruiken, als het maar hard is en geen scherpe randjes heeft. Leg de stempel op de juiste plaats en klop met een hamer op de achterkant. Als het goed is, komt nu de afdruk van de stempel in reliëf in het leer. Let wel op: als je iets te hard tikt, sla je misschien een beschadiging in het leer.

Probeer het vooraf met een klein stukje leer. Het is jammer als je een mooie lap verprutst.

Met kunstleer kun je sowieso niks. Kunstleer met reliëf is in een fabriek gemaakt met speciale apparatuur, dat zul je als leek niet kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik beschik momenteel niet over echt leer, dus kan niks nu helaas.
Maar bedankt voor de info!