Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik ben op zoek naar een bevolkingsgroep die in nederland leeft, maar met een totaal andere cultuur. Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen in Amsterdam wonen al mensen van 177 nationaliteiten ; daar zitten er zeker 150 ' niet-westerse' dus 'totaal andere' bij.
Cryofiel
14 jaar geleden
Kijk ook eens onder de groepen die zich om religieuze redenen nogal afschermen cq nogal "anders" zijn. Denk aan Jehova's Getuigen - ze wonen gewoon tussen ons in, zijn normaal gesproken onherkenbaar, maar hebben toch echt een heel eigen cultuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag om een écht verschillende cultuur, en niet om een andere nationaliteit. Duitsers in A'Dam hebben wel een andere cultuur, maar het is geen wereld van verschil. En @Cyrofiel, je hebt gelijk, maar dan doe ik het liever over een groep uit een ander land.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar dacht ik ook meteen aan, Cryo. De meeste andere groepen staan wel open voor (gedeeltelijke) integratie, het gaat alleen erg traag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het voor een onderzoek, een scriptie? Of waarvoor is het?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
RicardoT: klopt als een bus. En veel problemen waar we in de samenleving tegenaan lopen die vaak worden aangemerkt als 'Islam-problemen' zijn in feite (vaak diverse Arabische en Afrikaanse) cultuurproblemen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

In Nederland zijn heel veel verschillende groepen met hun eigen cultuur. De Surinaamse cultuur, een Islamitische cultuur (waar ook weer verschillen in zitten uiteraard) etc.

Ik weet natuurlijk niet waar je dit voor nodig hebt, maar mocht het voor school zijn dan is misschien de Dovencultuur een heel originele. Wat veel mensen niet weten is dat mensen die Doof zijn daadwerkelijk hun eigen cultuur hebben. Ze hebben hun eigen taal waar weer varianten op zijn die alleen de echte harde kern van de cultuur begrijpen (ook straattaal bestaat in gebarentaal!), ze hebben hun eigen ongeschreven gedragsregels en omgangsvormen (voor Doven is het veel normaler om elkaar aan te raken in bijvoorbeeld knuffels of klap op schouder etc, dan dat wij in de horende cultuur gewend zijn), ze hebben een 'ander' soort gevoel voor humor dan horende, hun eigen vormen van kunst (zoals het handtheater) en zo kan ik nog eindeloos doorgaan. Deze cultuur wordt ook bij wet als volwaardig beschouwd, en als je er je in verdiept zal je merken hoe verschillend dit is van de horende cultuur. Horenden kunnen ook (bijna) nooit écht in deze cultuur integreren, omdat ze toch een andere belevingswereld hebben. Ook mensen die slechthorend zijn of op latere leeftijd (volwassen) doof zijn geworden maken zelden of nooit deel uit van de Dovencultuur. Uitzonderingen uiteraard daar gelaten, zoals bijvoorbeeld horende kinderen van Dove ouders (deze worden vaak tussen twee culturen heen en weer geslingerd...de horende cultuur op school en de Dovencultuur thuis).

Let op: Mensen die doof zijn en geen deel uit wensen te maken van de Dovencultuur zijn er ook, deze noemen zich doof met een kleine d, en zien hun doofheid vaak als handicap. Mensen die Doof zijn, dus met een hoofdletter D, maken deel uit van de Dovencultuur.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+, ik heb wat geleerd vandaag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, dat is mooi Stippel :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verrassend ! +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goh, mooi antwoord en leerzaam, ik had er geen idee van.

Andere antwoorden (18)

Ik denk aan Somaliers. Die houden in het algemeen vast aan hun eigen cultuur.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okay, ff op wikipedia kijken. Zijn er veel Somaliers in Nederland?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er wonen er ca. 35 a 40.000 in Nederland en de integratie is moeilijk vanwege het cultuurverschil. Interessante links:
In de laatste link vind je spreiding per gemeente onder hst.1.2 http://mediatheek.thinkquest.nl/~klb049/InNederland/somaliers_in_nederland.htm http://www.nedsom.com/index.php?option=com_fireboard&Itemid=67&func=view&catid=18&id=44070 http://www.scholieren.com/werkstukken/25374
Als je een redelijk geisoleerde groep zoekt, dan kom je al snel bij Roma /Sinti terecht.
(Lees meer...)
bamibal
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beetje lopen kijken, zigeuners roma/sinti zijn er niet echt meer in nederland?
bamibal
14 jaar geleden
In Nederland wonen ze vooral verspreid over Noord-Brabant en Limburg. Ook in Nieuwegein leeft een grote Roma-gemeenschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aight, duidelijk, thanks! (:
Ik zit zomaar aan Friezen te denken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, mijn familie komt ook uit Friesland, woon zelf in brabant. Maar inderdaad, friezen hebben ten opzichte van de rest van nederland, een hele verschillende cultuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben zelf een halve Fries dus weet echt wel wat ik zeg. En een klein beetje zelfspot mag toch ook wel ;-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze hebben een eigen taal, eigen gewoontes. Dat komt toch al flink in de buurt van een eigen soort cultuur? En het is natuurlijk nog wel extra speciaal, omdat het nederlands volk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen hebben ze een eigen taal, die overigens niet overal wordt gesproken. ik woon 12 jaar in Friesland ze zijn net zo gewoon als ik (Noord-Hollandse).
De getuigen van Jehova.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aaargggg..... woon tegenover een koninkrijkszaal van ze.
Da's geen andere cultuur.... die hebben schijt aan iedereen die er niet bij hoort.
Alleen hun eigen cluppie is goed genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfs hun eigen kinderen zijn niet goed genoeg als ze niet meer bij die club willen horen. Erg barbaars!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Noem het ook een "afwijking"
En dan druk ik me nu nog even netjes uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is juist een kenmerk van hun cultuur dat ze zichzelf grotendeels buiten de maatschappij plaatsen en zeer ontoegankelijk zijn voor niet-gelovers. Dus een zelf-opgelegde, haast sektarische cultuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het vervelende van hun vind ik dat als ze een ander iets aandoen het ze totaal niet interesseert.
Maar voor eigen volk hebben ze alles over.
Heb van zeer nabij dingen gezien en zelf met ze ondervonden.
Dat is dus het nadeel van zo dicht bij ze te wonen. Voordeel is dat ze hun eigen stoepie wel altijd vegen.
En dat kan ik van mijn naaste buren helaas niet altijd zeggen.
Je zou naar de eerste molukkers in Leerdam kunnen gaan om te praten
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat dacht je van de Chinezen?

Die leven prima in de nederlandse cultuur, maar houden zich ook nog echt vast aan de chineze tradities.

Chinezen zijn overal te vinden in Nederland. Elke plaats heeft wel een chinees restaurant.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn idee +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zat ik ook aan te denken, en uit eigen ervaring weet ik dat veel chinezen heel toegankelijk zijn als ze eenmaal doorhebben dat je echt geinteresseerd in ze bent (zoals iedereen eigenlijk).
Alle zeer gelovige mensen.

Denk aan christenen, gereformeerden maar ook moslims.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Amadea
14 jaar geleden
Niet waar. Gereformeerden zijn óók christenen, en gewone mensen die in dezelfde cultuur leven als de gemiddelde Nederlander. Alleen van de zeer strenge Nederlands-Gereformeerden (die van de zwarte kousen) zou je misschien kunnen stellen dat die in een andere cultuur leven....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Nederlandse Cultuur (voor zover die nog bestaat tegenwoordig), is gebaseerd op de Christelijke Cultuur. Veel verschillen zul je dus niet vinden...Zelfs niet bij de erg strenge christenen. En zoals Amadea al terecht opmerkte zijn gereformeerden ook Christenen ;-) (Protestanten, om precies te zijn)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat bedoelde ik ook met zeer gelovig (dus zeer streng)
kijk maar eens in de bijlmer.
ik weet niet hoeveel verschillende soorten die allemaal hun eigen gangetje gaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En toch allemaal van dezelfde soort, namelijk Homo sapiens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-)) Hippo
Indische en of Moluks
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle bovenstaande schrijvers hebben gelijk als je het woordje totaal vergeet. Want een totaal andere cultuur bestaat niet omdat er meestal meer overeenkomsten dan verschillen zijn. Denk maar aan het verbod op moorden, stelen etc.
Als je gaat voor andere culturen/subculturen zijn er nog de volgende groep aan te wijzen:
* Zwarte Kousen Kerk (SGP) waar de vrouw gedienstig moet zijn en niet mag besturen;
* Joods orthodoxen
* Islamitisch orthodoxen;
Eigenlijk alle groepen die eigen scholen willen hebben om hun cultuur te borgen.
* Gay scene;
* De voetbalwereld
etc. etc.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hellsangels - krakers - junks - hoertjes - zwervers - hebben ook allemaal een eigen cultuur
Jongeren zijn in principe ook een bevolkingsgroep met een eigen cultuur. Je zou aan bepaalde subculturen onder jongeren kunnen denken zoals gabbers, metalheads, punkers, alto's, gothics, LARPers, krakers (voor zover die er nog zijn), rasta's enz.

Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien kun je eens denken aan de dovenwereld. Die hebben ook een eigen cultuur. En dat is weer eens wat anders dan discussies over religie of etniciteit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het eerste dat in mij opkwam: ga eens praten met een groepje krakers. Het geldt niet voor alle krakers, maar er zijn groepen die zich grotendeels zijdelings van 'onze maatschappij' ophouden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marokkanen houden vast aan tradities en aan hun cultuur
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er wordt een aantal keren 'moslims' gezegd, maar volgens mij hebben velen niet door dat er echt een 'integratietrent' is. Met name Marokkanen proberen een plekje te verwerven in de Nederlandse maatschappij. Dat botst soms en dat zien wij nu gebeuren. Ik durf te voorspellen dat deze problemen bij de volgende generatie zijn opgelost; kinderen die nu hier zijn geboren zullen hun kinderen anders opvoeden. Dat zie je nu al gebeuren. Volgens het CBS zullen die kinderen ook autochtoon genoemd worden.

Zonder Turken van desintegratie te willen beschuldigen, vormen zij wel een groep apart. De taalachterstand is veel groter dan dat op het eerste gezicht lijkt. Ook blijven Turken vaak verenigd in speciale Turkse cultuurverenigingen. Echter, op het eerste gezicht lijken veel Turken verwesterd, met name door hun kledingstijl. Je moet er echt tussen zitten om te zien dat Turken echt hun eigen plan trekken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien kun je het ook zoeken binnen een beroepsgroep. Want beroepsgroepen, zeg maar gildes, hebben een sterke neiging tot begrenzing. Inclusief handhaving van die grenzen door neerkijken op andere beroepsgroepen, chauvinisme, en zelfs lobbyen in de politiek.
(Zo heeft de beroepsgroep der advocaten zelfs een Advocatenreglement dat niet voor henzelf is, maar voor de clientèle: het heeft namelijk geen kracht van wet(!) ).
Juristen hebben een heel andere cultuur om zich heen, dan (empirisch) wetenschappers.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand anders had de Molukse gemeenschap geschreven,daar ben ik het totaal mee eens,mijn zoon gaat met een Moluks meisje trouwen en het is echt een andere cultuur,mocht je geinteresseerd zijn dan kan ik haar wel vragen om contact met je op te nemen.
Is er een bepaalde reden dat je dit wil? want het is toch wel dat waar je in Nederland komt er verschillende culturen leven.In ieder geval veel succes.
Groeten,1vlinder
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kampianen
Die wonen anders die hebben een eigen taal en ze zien er ook qua kleding net wat anders uit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing