Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe worden fotos verkleind zonder hun kwaiteit te verliezen??

hangt de kwaliteit aan de pixels of aan de resolutie, hoe kan ik fotos op goede manier opslaan op cd in kleinere formaat met kwaliteit behouden om later alsnog de formaten wijzigen en vergroten zonder dat schade aan beeldkwaliteit veroorzaakt.... wat is de beste manier?

ik doe het zelf met kleinere afmetingen en 100 dpi of anders,, ma ik voel iets niet kloppen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (5)

Als je foto's gaat verkleinen/comprimeren gaat de kwaliteit altijd iets achteruit. Foto's daarna vergroten heeft geen zin.

Toegevoegd na 2 minuten:
Foto's op CD's branden is een beetje achterhaald, comprimeren zou ik nooit aan beginnen. Gewoon een HDD halen en zorgen dat je alles dubbel hebt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om foto's te verkleinen zal hij minder data moeten hebben, dan zal je dus iets weg moeten laten, wat dus inhoud dat de kwaliteit achteruit gaat. Die data die je hebt verwijdert kan je daarna niet meer terug krijgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op wordt 2010 kan dat volgensmij best goed
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Foto's altijd zo veel mogelijk in originele grootte opslaan.
Wanneer je ze verkleint kan je ze nooit meer met goed fatsoen vergroten.
Wanneer je foto's wilt bewerken doe je dat het slimst met een copie van het origineel.

Dit geldt niet wanneer je in raw fotografeert.
Dit is de ruwe data welke ook altijd zo blijft.
Bewerkt sla je altijd een copie in een jpg of tiff bestand op.
Het origineel in raw blijft dan bestaan.

Dpi heeft te maken met drukwerk.
Dots per inch.
Dus hoeveel inktdruppeltjes zijn er gebruikt per inch van de afbeelding.
Hoe meer hoe gedetailleerder.
Voor echt mooi drukwerk zelfs tot 300 dpi.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je resolutie is puur en alleen de afmeting van je afbeelding in pixels. Bijvoorbeeld een resolutie van 800x800 pixels geeft aan dat je plaatje 800 pixels breed en 800 pixels hoog is.

Hoe groter de resolutie hoe meer beeldpunten (en detail) je foto dus zal hebben. Meer gegevens, dus een groter bestandsformaat.

Het is onmogelijk om een foto op te slaan op een lagere resolutie om die later weer op te blazen zonder kwaliteitsverlies! Als je de resolutie verkleint verdwijnen er dus een heleboel pixels, deze zijn echt niet terug te halen!

Stel je wilt de resolutie van je foto behouden maar toch het bestand minder groot maken zal je dus je bestand moeten opslaan in een gecomprimeerd formaat.

Om je foto's te comprimeren word tegenwoordig bijna altijd het JPEG ( JPG kan ook ) bestandsformaat gebruikt. Bijna alle foto-applicaties ondersteunen de mogelijkheid om als JPEG op te slaan.

Hierbij heb je wel wat verlies in detail, maar de meeste goede foto applicaties geven je de optie om de intensiteit van de compressie naar gelieve aan te passen zodat er geen merkbaar verlies is. Hoe hoger de compressie, hoe kleiner het bestand, maar hoe waziger de details. Als je foto's al in het JPEG formaat staan zou ik als ik jou was niks meer doen.

Als je ECHT geen kwaliteitsverlies wilt maar toch een beetje compressie kan je misschien ook je bestand opslaan als PNG. Dit garandeert dat je geen beeldinformatie zal verliezen, tegen een iets groter bestand.

Het beste is eigenlijk gewoon het originele bestand bewaren, dan weet je zeker dat je foto optimaal blijft. Dan maar wat meer ruimte reserveren.

P.S

DPI ( dots per inch ) geeft het fysieke formaat aan van je pixels als deze geprint word. 100 DPI betekent dat er in één inch 100 pixels passen. Stel je hebt een afbeelding van 800 bij 800 pixels en jij verteld de computer dat hij 400 DPI is dan weet de computer dat je afbeelding 2 bij 2 inch groot zou moeten zijn als je deze zou afdrukken. Als ik jou was zou ik dit gewoon negeren, je bepaalt meestal toch zelf hoe groot je foto zal zijn als je hem afdrukt, en op de computer zelf heeft het dus geen echt nut.

Hetzelfde gaat ook anders om als je bijvoorbeeld een foto wilt inscannen. Stel je scant een foto in van 5 bij 5 inch, en je verteld de scanner dat hij op een resolutie van 100 DPI moet scannen dan zal je foto dus 500 bij 500 pixels groot zijn als hij op je computer staat. En bij 1000 DPI zal hij dus 5000 bij 5000 pixels groot zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing