Hoe leer je de mooiste foto's maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Kimath
12 jaar geleden
Hier kun je soms ook handige tips vinden: http://fstoppers.com/

Het beste antwoord

Wat goede boeken er over lezen.
Een redelijk fototoestel aanschaffen.
Maar het allebelangrijkste is leren kijken.
Altijd maar kijken naar de vormen, composities, kleuren, lichtinval, tegenlicht, schaduwen, contrasten, lijnen enz.
Vooral buiten in de natuur ben je omgeven door mooie dingen voor een foto.
Maar je moet ze dan wel kunnen zien.

Toegevoegd na 1 uur:
Foto's maken is ook mijn hobby.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie foto met klassiek tegenlicht! Zelf gemaakt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor de tips.
Mooie foto's!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, geweldige hobby!

Andere antwoorden (5)

Je kunt een cursus volgen bij jou in de buurt. Daar heb ik ook veel van geleerd. Niet alleen van het fotograferen zelf. Maar ook door er veel over te praten en foto's te vergelijken me anderen die het zelfde onderwerp hebben gefotografeerd. Ook kijken wat er in de fotobladen (zoals Focus) staat helpt je vooruit. En - vooral goed kijken en alles uitproberen. Veel plezier!

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik bedoel: foto’s te vergelijken MET anderen

Toegevoegd na 1 uur:
Nou, ik vind dat ik niet mag achterblijven dus bij deze ook een foto:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel. Een cursus is best een goed idee.
Heb een spiegel reflex die ik gebruik als een normale camera, dus dat is jammer en hoog tijd dus om te leren hoe ermee om te gaan..
Inderdaad veel boeken lezen, maar ook door het veel te doen. Door te googelen vind je ook heel wat tips!
Nog wat tips:
- Kijk het onderwerp in de ogen (als het ogen heeft natuurlijk) Dus bij kinderen door de knieën gaan, dan hoeven ze niet omhoog te kijken. Dat maakt het spannender en persoonlijker. Ook bij landschappen is het afwisselend om eens een foto vanaf de grond te nemen of juist vanaf een hoger punt.
- Zet het onderwerp niet altijd in het midden. Zo maak je het levendiger.
- Zorg dat er bijvoorbeeld bij een landschap ook wat kleur op de voorgrond staat, bijvoorbeeld felrode klaprozen.
Ook is het leuk om op te voorgrond een extra 'laag' te hebben van bloemen of takken, waar je dan tussendoor het onderwerp ziet, dat dan gedeeltelijk is ingelijst.
- Probeer ook eens wat anders, bijvoorbeeld hetzelfde object, maar dan met zonsopkomst.

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel.
Hier heb ik zeker wat aan.
Begin met de handleiding van de camera, ik begin ook eerst en ga dan pas de handleiding lezen. Dat is vaak een heel boekwerk, maar zeker voor de instellingen en de techniek van het toestel heel belangrijk. Daarnaast is er een handige gratis site:
www.GratisCursus.be
Hier vind je handige tips over van alles en nog wat en tips zoals: http://www.gratiscursus.be/PhotoshopExtras/PhotoshopExtras_Tip052.html
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt inderdaad prima een officiële cursus volgen, maar er zijn genoeg blogs van zowel hobby-fotografen als professionals waarop enorm nuttige tips gegeven worden! Misschien is het sowieso handig om te beginnen met een bepaalde soort fotografie, bijv. landschap of portret, dan kun je gericht gaan leren en oefenen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daar zijn cursussen voor op het internet en ook in het echt.