Hoe kreeg Gaudi de opdracht voor het bouwen van de Sagrada Familia?

Hij was onervaren en volgens veel naslagwerk een echte 'flierefluiter' en een 'dandy'. Toch kreeg hij het voor elkaar om uit de handen van Francisco de Paula del Villar y Lozano de opdracht van een te bouwen kerk in Barcelona te voltooien. Hoe heeft ie dat voor elkaar gekregen?

Deed Gaudi het wellicht met een beetje sjansen en paaien met de bekende heren? Of zagen ze werkelijk een talent in hem?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Net als Viollet-le-Duc nam Gaudí de architectuur uit het verleden niet klakkeloos over maar ter inspiratie.
Het gevolg was dat Gaudí in zijn leven slechts één keer een prijs kreeg, voor het relatief conventionele Casa Calvet. Hij schijnt onder deze miskenning geleden te hebben.

Vreemd genoeg kreeg Gaudí al voordat hij naam maakte een grote opdracht.
In 1881 kocht een vereniging in Barcelona grond, waarop zij een kerk en bijbehorend complex wilde bouwen ter ere van de Sagrada Família (de Heilige Familie: Jozef, Maria en Jezus). De opdracht ging eerst naar Francisco de Paula del Villar, voor wie Gaudí in zijn studententijd werkte. Deze trok zich na het begin van de werkzaamheden terug.
Joan Martorell, een bekende van Gaudí en qua Neogotiek dé Catalaanse architect, zou de leiding overnemen, maar weigerde. Waarom de onbekende Gaudí in 1883 de opdracht kreeg, is niet duidelijk.

Misschien konden ze inderdaad niemand anders vinden die zo veel lef had.

Ik vraag mij overigens af of Gaudi zo'n flierefluiter was:

Bij zijn diploma-uitreiking in 1878 zei de directeur Elie Rogent: "He aprobado a un loco o a un genio", Ik heb een dwaas of een genie laten slagen.
Opvallend is dat Gaudí, die zich later altijd tamelijk sjofel kleedde, in deze tijd buitengewoon veel tijd aan zijn uiterlijke besteede en aldus een dandy was. Niettemin leefde hij alleen voor zijn werk. Hij huwde nooit, hoewel een gerucht zegt dat hij rond 1884 verloofd was.