Een compositie met dubbele koren was ten tijde van Bach vooral in de Venetiaanse opera gebruikelijk.
De beide zangkoren vervullen op een aantal momenten in de Matthäus Passion een verschillende rol. Op zes plaatsen vindt een dialoog plaats tussen gelovigen en de ooggetuigen. Koor I “speelt” hierin de rol van de ‘Dochters van Zion’, een personificatie van tijdgenoten van Jezus en dus ooggetuigen van het verhaal. Koor II staat voor de ‘gelovigen’ waar en wanneer ook ter wereld. Op andere plaatsen in de Matthäus Passion staat koor I voor het hogere, goddelijke en koor II voor het lagere, wereldlijke. Op weer andere plaatsen vormen beide koren samen één groot koor.
Bij de twee orkestensembles ontbreken koperblazers en slagwerk. Dat staat in verband met de lijdenstijd. In elk stuk van de Matthäus Passionis aangegeven welke deelnemers van welk ensemble aan de uitvoering daarvan moeten meedoen. Elk ensemble bestaat uit een instrumentaal en een vokaal koor. Het orkest wordt in de Matthäus ook instrumentaal koor genoemd.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In de Matthäus-Passion grijpt het eerste koor voortdurend het initiatief en fungeert het tweede koor als commentaarstem(men). Dat blijkt al uit het geweldige openingskoor 'Kommt, ihr Töchter, helft mir klagen' (Coro II: 'Wen?' 'Wie?' 'Was?' 'Wohin?').
Het is vooral die dialoogvorm die voedsel heeft gegeven aan de nog steeds overal heersende opvatting dat de Matthäus-Passion een vocale en instrumentale dubbelkorige compositie is.