Wanneer graaf je, i.p.v. bv. schrapen?

Op welk punt begin je letterlijk met graven, i.p.v. wat grond weg te schrapen, of hoe je het ook wil noemen. Als ik een spade (wou bijna schop zeggen), kan ik hiermee wat zand "wegschrapen", of echt gaan graven. Is er vastgesteld wanneer dit het een of het ander is?

Toegevoegd na 38 minuten:
Hierbij doel ik specifiek op de diepte. Niet op een manier van graven of een bewegingsrichting.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Het beste antwoord

Via woordenboeken kom je tot de slotsom:

Schrapen = Met een scherp voorwerp de oppervlakte v.e. dun laagje ontdoen

Graven = een kuil of gat maken in aarde, zand e.d.

Oftewel: schrapen = het 'horizontaal' verwijderen van materiaal, een laagje afkrabben.
graven = het 'verticaal' verwijderen van materiaal; een gat/kuil maken.

Wanneer je de spade schuin zet, ben je dus aan het graven. Wanneer je de spade op een dusdanige manier gebruikt dat je slechts een dun laagje aarde wegschuift, dus gelijkmatig horizontaal, is het schrapen.

En specifieke diepteaanduiding zal hier naar mijn mening niet voor zijn. Voor 'zuchten' en 'uitademen' is ook geen verschil in windsnelheid vastgesteld.

De meneer op de foto schraapt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Met schrapen beweeg je de spade naar je toe, met scheppen beweeg je de spade van je af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel twee klopt, maar ik zou ook (niet erg handig) met de spade van me af kunnen bewegen en ongeveer 1 mm zand weg kunnen schrapen. Dan ben je toch niet aan het graven. Verder bron?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, zo kunnen we nog wel even doorgaan. Waar ligt de grens tussen lopen en rennen als je achteruit saltoënd en zijwaarts koprollend naar je werk gaat?
Als we uitgaan van 'een normale manier van doen', geldt mijn antwoord in principe. Het zijn mijn eigen hersenspinsels, dus ik heb geen bron om mijn gedachten te onderbouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vandaar. Mij ging het dan ook meer om de diepte dan om de bewegingsrichting. Vandaar mijn reactie.
Bij schrapen schuif of krab je laagje voor laagje ergens van af. Bij scheppen til je hetgeen je schept ook op, meestal om het te verplaatsen

Toegevoegd na 3 minuten:
scheppen moet graven zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zodra je je schep omhoog moet doen om het zand af te voeren, graaf je. Hoef je dit nog niet te doen, dan ben je nog aan het schrapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schrapen is als het los zit, als het dus a.h.w. ook met een bezem had gekund ofzo, graven is zodra je de diepte in gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat je dit moet zoeken dmv welk punt begin je, maar moet zoeken in de richting: Wat is mijn doel.