Er zijn aardig wat onderzoeken gedaan, naar de "herkomst' van talent. Wordt je ermee geboren, of wordt het je aangeleerd?

Uit een onderzoek dat toppers (sporters) in vergelijking tot gewone stervelingen tweemaal zo snel informatie verwerken. De geheugenfunctie van "toppers" is sterker ontwikkeld. Hierdoor zien toppers tijdens hun handelingen meer.

Gewone stervelingen zien alles in een flits voorbijgaan. Voor toppers beweegt de wereld als een soort van slow motion. Het geeft ze tijd voor extra handelingen.

http://www.managersonline.nl/weblog/636/salesblog-is-talent-aangeboren-of-aangeleerd.html

http://lvb.net/item/7368

http://www.salesquest.nl/printartikel.php?id=3625&s=17

Niemand kan klaarblijkelijk nog feitelijk aantonen, dat het is aangeleerd, of dat je ermee geboren wordt.
Echter vind je er hier nog een aardig interessant neurologisch onderzoek van....

http://www.toptoets.nl/nl/page50.asp

En toch, is de wetenschap er gewoon nog niet uit. Er is dus geen concreet antwoord te vinden op je vraag, maar hopelijk heb je wat aan de site's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke dankjewel :)

Andere antwoorden (5)

Dat is lang niet altijd zo maar het komt weleens voor.

Soms is een talent erfelijk en gaat het door van generatie op generatie. Dat is ook het geval bij de familie Slager. Veel familieleden hadden een groot talent voor schilderen. Het Museum Slager in Den Bosch toont ruim een eeuw schilderkunst van de familie Slager in drie generaties: de grondlegger Petrus Marinus Slager (1841 - 1912) en zijn zonen, dochters, schoondochters en kleinzoon. In totaal gaat het om acht schilders en schilderessen met als achternaam Slager. Het museum beschikt over een prachtige collectie olieverfschilderijen, aquarellen, tekeningen en etsen. De kunstwerken hebben verschillende thema's: het vroegere 's Hertogenbosch, landschappen, dorpsgezichten, stillevens, bloemstillevens en portretten. Ontdek dit grote talent van de familie Slager.

http://www.dagjeweg.nl/tip/6338/Museum-Slager

Baby's hebben vanaf hun geboorte al een eigen karakter: sommigen zijn heel druk, anderen liggen rustig om zich heen te kijken. Dat betekent dus dat karaktereigenschappen erfelijk kunnen zijn, omdat zo'n kleine baby nog geen tijd heeft gehad om gedrag aan te leren. En met het aanleren van gedrag begin je al meteen vanaf je geboorte. De eerste jaren van je leven leer je het meest van je ouders. En als je naar de crèche gaat leer je ook al heel snel om te gaan met andere kinderen. En daarna gaat school een heel belangrijke rol spelen. En dat aanleren van gedrag gaat je hele leven lang door. Je leert van je ouders, je broers en zussen, je leraren op school, van je ooms en tantes en van vrienden en vriendinnen, hoe je met elkaar omgaat. Dat proces heet socialisatie. En omdat je ouders er vanaf je geboorte al bij zijn, is je opvoeding een heel belangrijk onderdeel van die socialisatie. Maar ouders en leraren kunnen eigenschappen natuurlijk ook stimuleren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan lichamelijk een bouw hebben dat je goed geschikt ben voor een sport bijvoorbeeld, maar het ligt eraan in welke context. Want als je die sport beoefend voor je 15e dan vormt je lichaam zo optimaal nodig voor die bewegingen die jij maakt. Maar deels kan het erfelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aanleg is erfelijk, talent is persoonlijk. Dit wordt vaak door elkaar gehaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima antwoord +!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is voldoende onderzoek naar gedaan, dus ik mis een bron of uitleg hierover.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leg dan op zijn minst uit wat het verschil tussen aanleg en talent precies is
als iets erfelijk is, betekent dat niet dat je dat ook daadwerkelijk erft...Wat er in zit, komt er meestal ook wel uit, maar talenten ontwikkelen zich ook afhankelijk van de omgeving. en bij erven zal de omgeving zeker een gunstige invloed hebben. Een combinatie dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Talent is in ieder geval aangeboren en daardoor is het zeer waarschijnlijk ook erfelijk, maar het is niet zo dat een zeer talentvolle ouder automatisch een zeer talentvol kind krijgt. Kijk naar het verschil tussen Johan Cruijff en Jordi Cruijff.
Bovendien wordt talent niet altijd herkend. Talent wordt pas erkend als iemand succesvol is. Wat zijn de oorzaken van succes? Talent + inzet.

Iemand die zeer talentvol is, maar zich nauwelijks inzet haalt er niet uit wat er in zit en is dus vaak niet extreem succesvol. Andersom is het voor iemand met weinig talent, maar een zeer grote inzet (veel trainingsuren) toch mogelijk om een redelijk niveau te halen. De enige beperkende factor is uiteindelijk het laatste stapje: talent.

Bij zeer succesvolle sporters komen een groot talent en een grote inzet samen. Hierdoor vormen zij de absolute top van hun sport.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar vind ik op internet de info over dat talent "in ieder geval" aangeboren is? Min = niet van mij trouwens.