Hoe noemt men een gedicht over het dichten?

Ik ben opzoek naar een bepaalde term maar kan hem nergens vinden. De term werd ergens genoemd tussen neus en lippen door in de Nederlands les. Het voorbeeld hierbij was het gedicht van Willem Kloos; Ik ben een God in 't diepst van mijn gedachten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Poëzie
4.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een gedicht waarin een dichter zijn manier van dichten omschrijft wordt wel een programmatisch gedicht of poeticaal gedicht genoemd. Zie de bespreking van de dichtkunst van Gerrit Kouwenaar waarin het dichten als arbeidsproces ('vijlen') wordt omschreven:

Het beste antwoord

Een gedicht waarin een dichter zijn manier van dichten omschrijft wordt wel een programmatisch gedicht of poeticaal gedicht genoemd. Zie de bespreking van de dichtkunst van Gerrit Kouwenaar waarin het dichten als arbeidsproces (‘vijlen’) wordt omschreven:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel!

Andere antwoorden (2)

fabel. Zo beschrijft Herodotus het tenminste.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fabel???
Ik zou dat een metagedicht noemen.
Zo os metataal taal over taal, en metacognitie kennis over kennis.
En metagedicht is dan dus een gedicht over een gedicht, of over dichter.

Toegevoegd na 40 seconden:
Dichter=dichten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik dacht hier ook aan, ik zou geen ander woord hiervoor weten.+