Waar is letterlijke tekst gedicht "Was gesagt werden muss" van meester-schrijver, nobelprijs winnaar en Waffen SS veteraan Günther Grass te vinden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Poëzie
1.4K
ronron1212
12 jaar geleden
ss er niet goed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, kan ik het helpen?
ronron1212
12 jaar geleden
nee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aub
http://www.sueddeutsche.de/kultur/gedicht-zum-konflikt-zwischen-israel-und-iran-was-gesagt-werden-muss-1.1325809

Het beste antwoord

De tekst kun je hier vinden:

"Das Gedicht von Günter Grass

Günter Grass warnt in der "Süddeutschen Zeitung" vor einem Krieg gegen Iran. In seinem Gedicht mit dem Titel "Was gesagt werden muss" fordert der Literaturnobelpreisträger deshalb, Israel dürfe keine deutschen U-Boote mehr bekommen."

http://www.sueddeutsche.de/kultur/gedicht-zum-konflikt-zwischen-israel-und-iran-was-gesagt-werden- muss-1.1325809

"Warum schweige ich, verschweige zu lange,
was offensichtlich ist und in Planspielen
geübt wurde, an deren Ende als Überlebende
wir allenfalls Fußnoten sind.

Es ist das behauptete Recht auf den Erstschlag,
der das von einem Maulhelden unterjochte
und zum organisierten Jubel gelenkte
iranische Volk auslöschen könnte,
weil in dessen Machtbereich der Bau
einer Atombombe vermutet wird.

(....) "

Toegevoegd na 2 minuten:
...... de link wordt niet helemaal goed overgenomen in dit bericht. Even selecteren en het gedeelte "muss-1.1325809" ook kopieren, anders krijg je een "Fehler" ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank,
Ik was er al bang voor. Ik heb met veel genoegen het complete proza Gesammtwerk van meestersschrijver GraSS gelezen. Maar als dichter is hij op z'n hoogst middelmatig. de correcte link: http://www.sueddeutsche.de/kultur/gedicht-zum-konflikt-zwischen-israel-und-iran-was-gesagt-werden-muss-1.1325809
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas kan ik er niet over meepraten Sherpa; ik heb nooit iets van hem gelezen. Alleen de Blechtrommel gezien, ook wel eens wat over hem gelezen, en hem ook weleens in ARD/ZDF in vraaggesprekken en discussie-programma's gezien. Mijn bescheiden indruk is dat hij toch wel denkt het morele gelijk altijd aan zijn kant te hebben. Over zijn bezwaren tegen de hereniging van de beide Duitslanden hoor je hem vreemdgenoeg ook nooit meer ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, ondanks zijn soms wat ongelukkige politieke inzichten is het een meester verteller.