Zijn er bepaalde eisen voor een binnenspeeltuin voor kinderen van 3 tot 6 jaar?

Ik ga een multifunctionele kunstruimte inrichten voor kinderen van 3 tot 6 jaar. Dat word een soort speeltuin/ontdekplek, een plek om voor te lezen en ruimte waar kinderen kunst kunnen ontdekken. Het is belangrijk dat stoelen en tafels niet te hoog zijn, dat ze nergens vanaf kunnen vallen en dat ze zich nergens aan kunnen bezeren. Iemand tips?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Er zijn verschrikkelijk veel wettelijk vastgestelde(!) eisen waaraan een (binnen)speeltuin moet voldoen!! Zo moet een een minimum aantal cm tussen de toestellen zitten, juiste ondergrond, nooduitgangen, goedgekeurde toestellen, onderhoud moet goed geregeld zijn. Kijk eens op keurmerk.nl voor nadere uitleg en bepalingen.

Sluit een verzekering af die eventuele ongelukken dekt. Je bent aansprakelijk als er iets fout gaat. Zeker als je dingen zelf gaat maken. Ik weet niet eens of dat wel mag. Daar kunnen ze bij de verzekering meer over vertellen. Ik zou als richtlijn nemen, dat je kan doen wat ze verzekering. Vroeger maakten ouders op de basisschool nog wel eens hele mooie klimtoestellen enzo. Dit is tegenwoordig geen optie meer, er moet een keurmerk opzitten.

Ik zou de regels voor kinderdagverblijven en peuterspeelzalen opzoeken betreffende meubilair. Deze kan je vast op internet vinden met google.

Stopcontacten HEEEL goed afsluiten/afbakenen. Geen messen. Ronde tafelranden. Niet in de buurt van deuren (vingers tussen de deur)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100