Wat is de betekenis van een soort kerstboom op een lange paal.

Ik heb dit wel vaker gezien in het oosten van het land. Sinds kort woon ik ook in deze streek en werd er weer mee geconfronteerd. Ik kon het niet vinden via Google of Wikipedia. Ben benieuwd of dit mij wijzer zal maken. Voor de duidelijkheid doe ik er nog een foto bij.
Alvast bedankt!

Rien.

Toegevoegd na 12 minuten:
O ja, je ziet het vaak op bouwplaatsen, maar niet als het hoogste punt bereikt is. Zie bijgaand plaatje waar de bouw nog juist moet beginnen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (6)

Het kan met meiboomfeesten te maken hebben maar dat zie je niet veel in nederland. Hier wordt nog wel vaak een kerstboom op een paal of een dak gezet als er bij een nieuwbouw het hoogste punt is bereikt.

Toegevoegd na 12 minuten:
Van de stad Gouda weet ik dat ze bij de aanvang van nieuwbouw ooit een boom kregen aangeboden van een Duitse zusterstad, misschien is dat bij jou in de streek ook wel zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een tak op het dak.
Dat is hier ook zo bij het bereiken van het hoogste punt.
En dan is er pannen bier.
Tja zo noemen wij het.+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja pannenbier was, maar dat mag niet meer van de ARBO wet, meeste bouwvakkers stappen daarna weer in de auto.
Bij ons heet dat een meiboom zetten.
Ik praat dan over de liemers/Achterhoek.
Stel dat er bij ons in het buitengebied een huis wordt verkocht.
En er komen nieuwe mensen wonen,dan gaat de buurt daar een meiboom zetten.
Dit is een soort traditie.
Een verwelkoming in de buurt,en een uitnodiging om eens uitgenodigd te worden voor een kennismaking en een glaasje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die meiboom als uitnodiging, dat doet me denken aan het gebruik van cipressen in Zuid Europa. Een cipres bij je huis aanplanten betekend dat het reizigers uitnodigt om iets te komen drinken. Twee cipressen betekend dat een reiziger iets mag komen drinken en iets mag komen eten. En drie cipressen betekend dat de reiziger ook nog mag blijven slapen of rusten. Hoe meer cipressen er bij het huis staan hoe hoger de status, want zomaar reizigers onthalen was alleen voorbehouden aan welvarenden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ons is gebeurd het niet alleen in het buiten gebied, maar moet wel zeggen dat ik het hier bijna niet meer zie.
Wat jij gezien hebt is de meiboom.
Ieder jaar , rond de eerste Mei , wordt deze geplaatst in ons dorp ,met veel vertoon wordt een lange boomstam het dorp ingereden ,met veel mankracht geplaatst en staat dan tot einde zomer.
Dit is een traditie , bedoeld om het begin van de zomer en de natuur te huldigen,een vruchtbaarheidsrite .
Je moet het niet verwarren met de boom op het dak , die geplaatst wordt om het bereiken van het hoogste punt aan te geven .

Toegevoegd na 2 minuten:
In limburg zie je ze nog op veel plaatsen zowel in dorpen en buurtschappen , en er is dan ook veel wedijver om een zo hoog mogelijke en mooist versierde meiboom te hebben.
13 jaar geleden
Ik Frankrijk zie dat ook heel veel en daar doen de werknemers voor een soort van eer aan de baas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vermomming v een zendmast zou kunnen, ik weet dat er zoeen bij het strandcstaat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
duidelijk een meiboom die je bedoeld. dit is een gebruik in duitsland .

Toegevoegd na 1 minuut:
hiermee vieren ze dat de lente is gekomen.

Toegevoegd na 4 minuten:
vaak zij de palen mooi versiert met linten en een soort paaskrans erbij.