wat word er bedoeld met Kunst- en vliegwerk?

ik heb een onderwerp gekregen voor mijn examen CKV
(Culturele en kunstzinnige vorming)
maar ik heb geen idee wat dit betekend..
kan iemand mij duidelijke uitleg geven hierover?
geen gekopieërde teksten graag, uit eigen woorden als het kan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Als iets kunst- en vliegwerk is, wil dat zeggen dat alles uit de kast wordt getrokken om iets voor elkaar te krijgen of te maken, vaak op het laatste nippertje en al improviserend.

Vliegwerk verwijst volgens het Groot Uitdrukkingenwoordenboek van Van Dale (2006) naar de toestellen waarmee men vroeger acteurs op het toneel kon laten opstijgen en neerdalen. Met kunstwerk(en) werden op het toneel natuurverschijnselen nagebootst, zoals de zee. Het Woordenboek der Nederlandsche Taal (WNT) vermeldt bij kunstwerk(en) (onder meer): "Voorheen als benaming voor de toestellen waarmede op 't tooneel natuurverschijnselen worden nagebootst, sommige bijzondere bewegingen uitgevoerd enz. Gewoonlijk in de verbinding kunst- en vliegwerk(en), waarmee tevens die toestellen werden bedoeld waardoor personen en zaken door de lucht bewogen kunnen worden enz."

Later kreeg met kunst- en vliegwerk de figuurlijke betekenis 'op alle mogelijke manieren', 'met allerlei foefjes'. Dat gebeurde al lang geleden; zo staat in het WNT een citaat uit 1784 waarin deze figuurlijke betekenis gebruikt wordt: "Dit alles heb ik zo met kunst- en vliegwerken uit den kwaadaartigen Stiefvader gekreegen."

Tegenwoordig wordt met kunst- en vliegwerk vaak gebruikt in situaties waarin het mis dreigt te gaan, terwijl er ook nog sprake is van tijdnood.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je wil het antwoord graag in eigen woorden, maar ik denk dat je met bovenstaande tekst wel iets kunt toch? Iets eruit pikken en een eigen verhaal van maken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeer bedankt voor dit antwoord,
dit helpt me inderdaad enorm

Andere antwoorden (5)

Het betekent zoiets als met heel hard werken toch nog in korte tijd voor elkaar gekregen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in korte tijd met alle mogelijke middelen en creatieve oplossingen iets tot stand brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het was een onderdeel van de spelquiz KRO's Klassenwerk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iets met een beetje geluk en veel improvisatie toch nog voor elkaar krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht dat het wil zeggen dat je de zaak wel in orde hebt gekregen, maar dat het niet op een goede manier is gebeurd. Dus vlug, vlug, maar niet ok.