Welke problemen kunnen de culturele verschillen tussen Nederlanders en Surinaamse Hindoestaanse mensen opleveren?

Ik ben bezig met een onderzoek naar de problemen die ontstaan door de culturele verschillen tussen de (Nederlandse) hulpverleners en de Surinaamse Hindoestaanse clienten met een psychiatrische ziekte.
En ik zou graag willen weten wat voor soort problemen dit allemaal volgens jullie kan opleveren.
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier zijn al boeken over verschenen. Ga eens naar de bibliotheek en laat je daar helpen. Een groot verschil is bv. hoe vanuit de cultuur tegen een psychiatrische ziekte wordt aangekeken. Ik heb er wel eens wat over gelezen, maar kan dat echt niet reproduceren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben al naar de bieb geweest en heb een stapel boeken meegekregen, maar heb er niet veel uit kunnen halen. :-(
Weet u misschien nog wie de schrijver is of een titelwoord?

Antwoorden (2)

Het grootste probleem kan zijn dat de hulpverlener misschien niet genoeg op de hoogte is van de Hindoestaanse cultuur en het probleem als een "Hollander"aanpakt. Wat niet wil zeggen dat hij niet genoeg hulp zou kunnen bieden, maar om echt te kunnen helpen, moet je duidelijk inzicht kunnen hebben in het probleem, dus ook als dat probleem cultuur gebonden is als deze afwijkt van de Nederlandse cultuur.
Dus hij zou genoeg moeten weten over de normen en waarden van de Hindoestaanse cultuur om in hun denk/leef wijze het probleem te kunnen relativeren en te helpen oplossen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij zou je de vragen in een vorm van enquete moeten stellen aan huisartsen en riagg's in gebieden in Nederland met een grote Surinaams Creoolse of Hindoestaanse gemeenschap. Evt ook kerkgenoodschappen hierbij betrekken.