Is nieuwsgierigheid wel zo'n goede eigenschap?

Of ligt het aan mij dat ik soms een ietwat bittere smaak in de mond krijg van de vruchten van de boom der kennis van goed en kwaad?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

lijkt me inderdaad een goede eigenschap, op die manier vergaar je kennis. Tenzij je nieuwsgierig bent over zaken die je niet aangaan dat leidt tot problemen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nieuwsgierigheid leidt tot onderzoek wat leidt tot ontdekkingen wat leidt tot kennis. Het lijkt mij een zeer goede eigenschap.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nieuwsgierigheid is wel een goede eigenschap zolang je weet wanneer je iemand prive sfeer begint in te breken? Maar las het gaat om algemene kennis vergaren lijkt mij nieuwsgierig wel positief
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nieuwsgierigheid leidt als het goed is, niet alleen tot kennis. Nieuwsgierigheid leidt tot inzicht. En inzicht gaat voorbij het dichotomische concept van 'goed' versus 'kwaad'.

Dat soort inzicht doet de mens die het betreft groeien en vanuit die groei zal de mens de mensheid steeds dienstbaarder zijn, zonder overigens nou meteen tot serviel gedrag te vervallen.

Me dunkt dat nieuwsgierigheid een goede eigenschap is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een mooie quote voor dit antwoord: "The important thing is not to stop questioning" (Albert Einstein 1879 - 1955)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nieuwsgierigheid leidt tot vooruitgang, in dat opzicht is het dus een goede eigenschap.

Echter betekent vooruitgang niet alleen vooruitgang in goede zaken, kijk maar naar de huidige situatie met kernwapens in het midden-oosten. die landen zijn daar nieuwsgierig naar geworden, maar dat veroorzaakt onrust in de rest van de wereld.